حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی:
حضرت آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی ظهر امروز در ادامه سلسله دروس تفسیر سوره «احزاب» که در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به آیات ۳۸ و ۳۹ این سوره اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) بر خلاف سنت روزگار خویش با همسر فرزندخوانده خود پس از طلاق آنها ازدواج کرد و مردم به ایشان خرده گرفتند و خداوند در این دو آیه به حضرت محمد(ص) دلداری می‌دهد و می‌فرماید همه پیامبران پیشین با تهمت و افترای قوم خویش روبرور بوده‌اند. 

او افزود: بت‌پرستی یکی از بدترین و زشت‌ترین سنت‌هایی بود که مردم گذشته آن را انجام می‌دادند و پیامبران الهی با این سنت و شرک مبارزه می‌کردند. 

این مرجع تقلید با اشاره به بی عقلی نامیدن کار پیامبران توسط برخی امت‌ها و عاقلانه دانست کار خود خاطرنشان کرد: حضرت ابراهیم(ع) با دلایل مختلف به قوم خویش ثابت کرد بت‌پرستی کاری اشتباه و غیر عقلانی است اما باز هم مردم و نمرود به راه راست هدایت نشدند و تصمیم گرفتند این پیامبر الهی را در آتش بیندازند و این نتیجه عمل کردن چشم و گوش بسته به سنت‌های پیشینیان است. 

او ادامه داد: حضرت محمد(ص) هنگامی که مکه را فتح و وارد این شهر شد تصمیم گرفت کعبه را از لوث وجود بت‌ها پاک کند به همین دلیل با همکاری حضرت علی(ع) آنها را شکست؛ یکی از افتخاراتی که نصیب علی(ع) شد و دوست و دشمن به آن تصریح دارند پا گذاشتن روی دوش پیامبر(ص) و شکستن بت‌هاست. 

آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر پرهیز از تبعیت چشم و گوش بسته از رسوم و عادات گذشته تصریح کرد: امروز کارهای بدی به سنت‌ میان مردم تبدیل شده‌اند و در مقابل کارهای خوبی هم هستند که ادامه راه گذشتگان هستند. 

استاد برجسته حوزه علمیه قربانی کردن در محل‌های عمومی و آلوده کردن اماکن مختلف را از جمله سنت‌های اشتباه دانست و افزود: در زمینه عزاداری برای امام حسین(ع) هم برخی مداحان جوان با حرکات مختلف سعی در مداحی و سینه‌زنی دارند که امر یعنی پریدن به هوا اهانت به امام حسین(ع) محسوب می‌شود؛ از دیگر سنت‌های اشتباه مراجعه به فالگیر است و در این میان عده‌ای حقه‌باز با عناوین مختلفی چون فالگیر و طالع‌بین اموال افراد خرافاتی را غارت کرده و گاهی سوء استفاده‌های دیگری هم از آنها می‌کنند در حالیکه هیچ یک از این مسائل اعتباری ندارند. 

او با اشاره به اجاره دادن آشپزخانه‌های مساجد یا تبدیل کردن بخشی از مسجد به مغازه‌های تجاری گفت: این امر هم سنت اشتباهی است که به بهانه اداره کردن مساجد در حال ترویج شدن است زیرا صیغه مسجد برای هر جایی خوانده باشند دیگر نمی‌توان آن را تغییر کاربری یا اجاره داد. 

آیت‌الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود به سنت‌های حسنه موجود در جامعه اشاره کرد و خاطرنشان کرد: جمع‌آوری پول برای آزادی زندانیان دیه و قرض کار بسیاری خوبی است که توسط برخی گروه‌ها صورت می‌گیرد؛ تشکیل جمعیتی برای کمک به بیماران کلیوی، وصیت برای اهدای عضو پس از مرگ، تلاش برای ازدواج گروهی جوانان بی بضاعت و تشکیل گروه‌های خیرین مسجدساز و مدرسه‌ساز از جمله سنت‌های خوب هستند که برخی از مردم نسبت به انجام آنها همت گمارده‌اند. 

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم ساخت مسجد برای شیعیان در مناطق سنی‌نشین را مورد تاکید قرار داد و عنوان داشت: چنین سنت‌هایی باید در جامعه ترویج و سنت‌های بد هم با زبان خوب حذف شوند. 

او در بخش دیگری از سخنان خود به روی کار آمدن دولت جدید گفت: از جمله مسائلی که در هشت سال گذشته به آن بی‌اعتنایی شد فرهنگ، اخلاق و حجاب و عفاف بودند؛ کار به جایی رسید که آمران به معروف و ناهیان از منکر کتک می‌‌خوردند بنابراین انتظار داریم دولت جدید علاوه بر توجه به مسائل اقتصادی به احیای امر به معروف و نهی از منکر بپردازد و کاری کند که بداخلاقی‌های اجتماعی حذف و جلوی افراد بی بند و بار گرفته شود و ما هم سعی می‌کنیم به نوبه خود به دولت کمک کنیم. 

آیت‌الله مکارم شیرازی در پایان با اشاره به روزهای پایانی ماه مبارک رمضان تصریح کرد: همه مسلمانان باید در این روزهای باقیمانده از خداوند بخواهند مشکلات جهان اسلام به ویژه آتش جنگ و فتنه در کشورهای منطقه را خاموش کند.

نظرات شما عزیزان:

دلبستگی امام زمان عج... به امام ره و شهدا
ساعت3:38---19 مرداد 1392
یا رب عید است عطا بر همه ده
بر ماتم و اندوه همه خاتمه ده
پایان غم همه ظهور مهدی (عج) است
تعجیل فرج به مهدی فاطمه ده
اللهم عجل لولیک الفرج


دلبستگی امام زمان عج... به امام ره و شهدا
ساعت3:36---19 مرداد 1392
نغمه ریزید غیاب مه نو آخر شد
باده خرم عید است که در ساغر شد
روز عید است ، سوی میکده آیید به شکر
که ببخشند هر آنکس که در این دفتر شد .


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : شنبه 19 مرداد 1392برچسب:, | 2:45 | نویسنده : هــــفـــتــــکـل ســـــــلام |