دولت: براي نگهداري والدين شهدا پول نداريم! ‌

32 سال از آغاز جنگ مي‌گذرد و آمارها نشان مي‌دهد در اين سال‌ها 142 هزار والدين شهيد فوت کرده اند و آنهايي که مانده است بالاي 70 سال سن دارند. قطعا بسياري از والدين شهدا نياز به نگهداري و مراقبت دارند ولي متاسفانه دولت هيچ بودجه‌اي براي پرستاري از خانواده شهدا اختصاص نداده است.


جمهوري اسلامي ايران از شهريور ماه سال ۱۳۵۹ تا مرداد ۱۳۶۷ به‌دليل تجاوز دولت عراق با خاك ايران با عراق در جنگ بود، به نحوي که هشت سال جنگ عراق عليه ايران را به عنوان يکي از فاجعه‌هاي بزرگ جنگي تاريخ بشري در قرن بيستم عنوان مي‌كنند. در هشت سال جنگ عراق عليه ايران بيش از 3 ميليون بعثي عراقي و رزمندگان ايراني کشته و زخمي شدند که تعداد قربانيان عراقي 2 ميليون و قربانيان ايراني حدود يک ميليون ثبت شده است. اين آمار در حالي است که محسن رفيق دوست وزير سپاه در دوران جنگ تحميلي مي‌گويد: حدود 2 ميليون نفر در دوران دفاع مقدس در جنگ حضور داشتند که شامل سربازان، نيروهاي رسمي نظامي، کسبه، دانشجويان، دانش‌آموزان، بسيجيان و نيروهاي مردمي بودند.


اكنون بيش از 32 سال از آغاز جنگ تحميلي و 24 سال از پايان جنگ تحميلي مي‌گذرد و هنوز آثار اين جنگ هشت ساله در بسياري از شهر‌ها و روستاهاي كشور نمايان است. از جانبازان شيميايي سردشتي گرفته كه هنوز معطل پزشك متخصص هستند تا ويرانه‌هاي خرمشهر و سوسنگرد و آلودگي خاك شلمچه و ميادين مين در ايلام غرب و نقاط مرزي كشور. حالا بگذريم از اينکه غرامت جنگ هم در دستور کار دولت‌ها نيست!


ولي در کنار تمامي مشکلات و چالش‌هاي بعد از جنگ موضوع ترويج فرهنگ ايثار و شهادت و احترام و پاسداشت خانواده شهدا و جانبازان و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس در اولويت کار هر دولتي تعريف شده است. به گزارش تابناک جنگ تحويلي 212 هزار شهيد به همراه داشت و اين بدان معنا است که بعد از جنگ 212 هزار والدين شهدا در کشور به عنوان نگيني زرين به يادگار ماندند. فوت 142 هزار والدين شهيد در 24 سال در روزهاي گذشته بنياد شهيد كشور اعلام كرده است از 212 هزار پدر شهيد تاكنون 142 هزار پدر شهيد دارفاني را وداع كرده و ميهمان فرزندانشان شده است و هم اكنون تنها 70 هزار پدر شهيد در قيد حيات هستند.


 اين آمار در حالي است كه تنها در چند ماه گذشته 300 پدر شهيد ديگر فوت كردند. اگر ميانگين سن هر پدر و مادر شهيد را در دوران دفاع مقدس 35 تا 45 سال تعريف کنيم امروز بسياري از والدين شهدا بالاي 70 سال سن دارند و قطعا تعداد زيادي از والدين شهدا براي ادامه زندگي نياز به مراقبت و پرستار دارند که اين وظيفه دولت است که اين خدمات را ارائه کند. آقاي دولت! والدين شهدا نياز به پرستار دارد مسعود زريبافان رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران در مورد چرايي بي خيالي بنياد شهيد براي نگهداري از والدين شهدا مي‌گويد: من به دوره گذشته کاري ندارم و هر چه قانون بگويد همان را عمل مي‌کنم.


بودجه اش را به من بدهند انجام مي‌دهم ولي من بيشتر از بودجه نمي‌توانم کار کنم. من مي‌گويم آقاي دولت! پدر و مادر شهدا پير شده اند و خيلي‌هاشان به پرستار نياز دارند ولي دولت مي‌گويد بودجه من مشخص است و بيشتر از اين نمي‌توانم در اختيار شما قرار دهم. نمي‌توانم بگويم با دولت چقدر دعوا دارم زريبافان مي‌گويد: الان دغدغه اين است که هزينه پرستاري والدين شهدا و جانبازان را افزايش دهيم.


ولي وقتي مي‌گويند که هر سال از اين مقدار مشخص نمي‌تواني هزينه کني من چيکار مي‌توانم انجام دهم. پس قانون و بودجه بايد با هم باشد که بتوانيم افزايش حقوق دهيم. من نمي‌توانم دائم بگويم که قچدر با دولت دعوا دارم و دليلي هم ندارد بگويم. حالا هر وقت بودجه‌اش تصويب شد عمل مي‌کنم. بودجه 6 هزار ميليارد توماني بنياد شهيد! گفته‌هاي مسعود زريبافان در حالي که در سال‌هاي اخير بودجه بنياد شهيد 5 برابر شده و به گفته رئيس بنياد شهيد کشور بودجه امسال اين نهاد 6 هزار ميليارد تومان است.


 آيا در دل اين بودجه اختصاص هزينه پرستار براي حداقل 30 هزار والدين شهيد نيست؟ با يک جمع و تفريق ساده مي‌توان گفت که هزينه اين پرستاري و نگهداري ماها نه‌تنها 3 تا 4 ميليارد تومان مي‌شود که در ازاي کاري که شهدا انجام دادند اصلا به حساب نمي‌آيد.


يعني دولت براي نگهداري از هر مادر شهيد ماهانه 1 تا يک ميليون و 200 هزينه پرستار اختصاص دهد. نکته قابل تامل اين است که اين روزها اخبار اختلاس از بنياد شهيد و اختلاس از بانک دي (بنياد شهيد) و موضوع تحقيق و تفحص از اين نهاد مقدس مطرح شده که جاي بسي تاسف و دلخوري دارد. حالا مسعود زريبافان اعلام کرده است: آمار و ارقام نشان مي‌دهند عملکرد بنياد شهيد رضايتمند بوده و همه راضي هستند!


و من کلا آدم خدمتگذاري هستم. از رسانه‌ها هم مي‌خواهم تيترهاي تخريبي نزنند. مجتبي رحماندوست عضو كميسيون اجتماعي مجلس و رئيس فراكسيون ايثارگران مجلس نهم هم در گفت‌وگو با تابناک مي‌گويد: ديگر اين سوالات چه فايده‌اي دارد! پدران شهدا همه رفته‌اند و ما از اين گنج‌هاي بزرگ بي بهره مانده‌ايم.


 آيا ما نمي‌توانستيم از پدران شهدا براي شوراهاي حل اختلاف استفاده كنيم؟ آيا نمي‌توانستيم در شوراهاي اسلامي شهر و روستا استفاده كنيم يا خيلي از امور مردمي و شهري؟ آيا نمي‌توانستيم خادم خانواده شهدا باشيم؟ قطعا مي‌توانستيم ولي هيچ ساز و كار و سازمان منسجمي براي بحث ترويج فرهنگ ايثار و شهادت و استفاده از پيشكسوتان اين فرهنگ سازماندهي نشد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:, | 3:5 | نویسنده : هــــفـــتــــکـل ســـــــلام |