لطفا بهانه به دست خدا بدهید

به گزارش روضه نیوز به نقل از عقیق؛ حجت الاسلام و المسلمین ناصر نقویان، استاد دانشگاه و از سخنرانان برجسته کشور، در گفتگو با  عقیق گفت: ماه رمضان ماه خداست و این ماه همانند مسابقات پرهیجانی است که به زندگی انسان شوک وارد می کنند، از این جهت ماه رمضان، ماه وارد کننده شوک(حیات) به انسان ها است.

وی ادامه داد: مردم طی یازده ماه از سال در مسیری یکنواخت حرکت می کنند و خداوند متعال به جهت این که این قلب(انسان) حیاتش ادامه پیدا کند و از یکنواختی خارج شود ماه رمضان را مقرر کرده است تا شُوکی(نشاطی) به انسان وارد شود، لذا ملاحظه می کنیم که در این ماه عظیم الشأن سیستم زندگی انسان به نحوی دیگر تغییر می کند.

وی با بیان این که خواب، خوراک، بیداری، هیجانات، لحظات افطار و سحر انسان در ماه مبارک رمضان با سایر ایام سال دچار تغییر و تحول می شود، تصریح کرد: همه این تغییرات رویکردی جدیدی است که به واسطه خداوند بر روی زندگی مؤمنان اعمال می شود، تا زندگی و حیات آدمی از یکنواختی و سراشیبی نجات پیدا کرده و خارج شود.

رمضان، گسترده ترین باب رحمت الهی است

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین از ماه مبارک رمضان به عنوان بالاترین باب(ماه)رحمت الهی یاد کرد و خاطرنشان کرد: رحمت پروردگار در این ماه به میزانی است که حتی سحری خوردن هم در این ماه ثواب دارد، یعنی به گونه ای است که خداوند متعال می داند که همه ما در سایر ایام سال باخته ایم، بنابراین می خواهد به نحوی همه مؤمنان را در این شطرنج زندگی جزو افراد برنده و پیروز برگزیند؛ به همین جهت خداوند به دنبال بهانه های مختلفی است تا بنده هایی که در طی مسیر زندگی به گونه ای بازنده شده‌اند، را به عنوان افراد برنده معرفی کند.

وی در ادامه به تبیین چند توصیه قرآنی پرداخت و بیان داشت: این که گفته می شود ماه رمضان، ماه بهار قرآن است، به عقیده بنده یک معنایش این است که اگر ما یازده ماه دیگر سال را زمستان فرض کنیم، چون می دانیم که در زمستان همه درخت ها خشک دیده می شوند ـ حداقل به صورت ظاهری ـ اما بهار(رمضان) که می شود، همه ملاحظه می کنیم که همان درخت خشکیده سبز می شود.

بنابراین در ماه های عادی باور نمی کنیم که بسیاری از انسان ها روزه باشند، اما بهار(رمضان) نشان دهنده آن است که این حیات(نشاط) در حال تحقق یافتن است و این جوانه زدن در حال شکل گیری است.

تحقق یافتن مصادیق عبارت قرآنی «لعلکم تتقون»


حجت الاسلام نقویان در خصوص ضرورت حفظ حالات معنوی ماه رمضان اظهار داشت: ضرورت دارد که این حالات معنوی انسان در ماه رمضان در سایر ماه های دیگر نیز حفظ شود، یعنی به یک جوانه زدن اکتفا نکنیم، چرا که این درخت باید بعدها رشد و نمو داشته باشد و با آفت های احتمالی مقابله کند.

وی در پایان با اشاره به عبارت قرآنی «لعلکم تتقون» گفت: مصادیق این آیه باید در زندگی ما در ماه رمضان اتفاق بیافتد، تا به مدد الهی آن چه که قرآن به بشریت وعده داده است، محقق شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : دو شنبه 7 مرداد 1392برچسب:, | 1:49 | نویسنده : هــــفـــتــــکـل ســـــــلام |