مهم‌ترین خواست مردم از دولت بعدی کاهش تورم است اما...!
حذف ارز مرجع و ارز ۲۴۵۰ تومانی در بودجه ۹۲ اگر به زیر ساخت ها توجه نشود و راهی برای کنترل تورم ناشی از ان اندیشیده نشود به هیچ وجه مطلوب دولت بعدی و مردم نیست...
سه شنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۰۳

جوان آنلاین-سینا سرمد: بعد از حذف بی‌سروصدای ارز مرجع که بر گرانی های بی رویه در بازار ها ی مختلف دامن زد وباعث گرانی گوشت قرمز و روغن از ۴۰ تا ۶۰ درصد شد، به نظر می رسد موج جدید گرانی ها در راه است.

در این میان مجلس نيز نرخ ارز در بودجه سال ۹۲ را ۲۴۵۰ تومان اعلام كرد كه ناگفته پيداست كه چنين تصميماتي باعث تغييرات زيادي در قيمت كالا و خدمات به ويژه در بخش واردات آن مي‌شود.

به نظر مي‌رسد افزايش قيمت‌ها به جز گراني‌هايي كه در سطح جامعه نمود خواهد داشت، تورم انكارناپذيري را نيز در پي دارد كه اگر به موقع جلوي آن گرفته نشود، آثاری را براي اقتصاد كشور به ارمغان خواهد آورد.

این در حالی است که نتايج يك نظرسنجي تلويزيوني از حدود ۶۰۰ هزار بيننده نشان مي‌دهد كه بالغ بر ۷۰ درصد از پرسش شوندگان از رئيس‌جمهور آينده خواسته‌اند مهار تورم را در اولويت اول كاري خود قرار بدهد.
اين نظرسنجي يك‌شنبه شب در برنامه پايش شبكه اول صدا و سيما به‌عمل آمد. براساس نظرسنجي صورت گرفته در اين برنامه از مجموع حدود ۶۰۰ هزار بيننده‌اي که در اين نظرسنجي شركت‌‌كردند، ۴۰۰ هزار و ۲۹۴ نفر يعني ۶۷/۷۶درصد از کل کاربران معتقدند رئيس‌جمهور آينده بايد اولويت خودش را برمهار تورم قرار دهد.

همچنين ۳۲/۲۳درصد از شركت‌‌كنندگان يعني ۱۹۰۴۴۹ نفر نيز بر اين باورند که ايجاد اشتغال بايد در اولويت دوم رئيس‌جمهور بعدي باشد. سوال نظرسنجي برنامه پايش شب گذشته به اين شرح بود: به نظر شما اولويت برنامه رئيس‌جمهور آينده کدام باشد؟ ۱ – ايجاد اشتغال ۲ – مهار تورم.

نتايج اين نظرسنجي نشان مي‌دهد كه مردم فشار تورمي ‌شديدي را احساس مي‌كنند و به‌رغم اينكه بيكاري هم يكي از مشكلات اصلي كشور است و حتي بنا بر گفته تعدادي از كارشناسان يكي از اولويت‌هاي اصلي كشور است، اما با اين وجود بخش مهمي‌از مردم ترجيح مي‌دهند دولت ابتدا تورم را مهار كرده و سپس براي بهبود ساير شاخص‌هاي اقتصادي تلاش كند.

البته دلايل گرايش عمومي‌به مهار فوري تورم هم كاملا پيداست. گزارش بانك مركزي درباره تورم ‌سال۹۱ حاكي است كه ميانگين تورم در اين‌سال به ۳۱.۵ درصد رسيده است.

اين تورم از‌سال ۷۵ به اين سو كم‌سابقه است و در‌‌واقع ركورد تورم طي ۱۷‌سال گذشته شكسته شده است. اين درحالي است كه برخي نمايندگان مانند احمد توكلي، نماينده تهران اعلام كرده‌اند كه تورم براي افراد ضعيف و حقوق بگير جامعه ۴۷ درصد و براي افراد توانمند كمتر از ۳۰ درصد است.

به این ترتیب حذف ارز مرجع و ارز ۲۴۵۰ تومانی در بودجه ۹۲ اگر به زیر ساخت ها توجه نشود و راهی برای کنترل تورم ناشی از ان اندیشیده نشود به هیچ وجه مطلوب دولت بعدی و مردم نیست و به نظر می رسد با این شرایط دولت بعدی کار سختی پیش رو خواهد داشت.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : سه شنبه 3 ارديبهشت 1392برچسب:, | 18:14 | نویسنده : هــــفـــتــــکـل ســـــــلام |