وجود بلاها زندگی را برای انسان سخت و طاقت فرسا می‌کند و خیلی وقت‌ها آرامش را از زندگی انسان می‌گیرد. سوالی که این جا مطرح می‌شود این است که: هنگامی که بلاها ما را در محاصره كرده‌اند چه ذکری بر زبان جاری کنیم که قوت قلب و آرامش بگیریم؟
امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: پدرم مى‌فرمود:
هر کس بگوید: لا حول و لا قوّة الّا باللَّه العلىّ العظیم «هیچ نیرو و حرکتی نیست مگر به وسیله خدای والا و بزرگ»خداوند هفتاد نوع بلا را از او دور مى‏‌سازد که کمترین آن‌ها خفگى است. [1]

شنیدن خبر مرگ یکی از اقوام، خانواده، دوستان، انسان را آزار می‌دهد و برخی برای خالی کردن مصیب، موهایشان را می‌کنند، برخی سیلی به صورت خود می‎زنند، برخی صورت خود را مجروح می‌سازند و ...واقعا تحمل مصیبت سخت است و انسان مصیبت زده اصلا آرامش ندارد. هنگامی که برای انسان مصیبت وارد می‌شود انسان چه ذکری بگوید تا بتواند مصیبت را تحمل کند؟ رسول گرامی اسلام می فرماید:
آن کس که چون مصیبتى بدو رسد بگوید: إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ «ما از خدائیم و همه به سوى او بازمى‏‌گردیم». [2]
وفتی که انسان این جمله را بر زبان جاری می‌کند و کمی به معنا و مفهوم او توجه می‌کند به این واقعیت می‌رسد که انسان در این دنیا مسافری بیش نیست و به زودی به دوستان و اقوام خود در جهان آخرت محلق می‌شود و به این صورت تسلی خاطر پیدا می‌کند.

گاهی فکر می‌کنیم عاقبت ما در قیامت چگونه خواهد شد؟ آیا اعمال ما به اندازه ای می‌باشد که به بهشت برویم؟ و گاهی فکر می‌کنیم، ما که کارهای خیر زیاد انجام نداده‌ایم و به خاطر همین نارحت می‌شویم و از ما سلب آرامش می‌شود، واقعا چه ذکری بگوییم که برای ما بهشت را تضمین کند و در پرتو این ذکر به آرامش برسیم؟امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید:
هر کس از روی اخلاص لا اله الّا اللَّه «خدایی جزء خدای یگانه نیست» بگوید وارد بهشت مى ‌شود، و اخلاص او در این ذکر به این است که شهادت دادن به یگانگى خداوند او را از محرّمات الهى باز دارد. [3]

این همان ذکر معروفی است که وقتی امام رضا علیه السلام در جمع مردم نیشابور قرار گرفت و همه نویسندگان و مردم از حضرت درخواست حدیثی کردند امام فرمود از پدرم و پدرم از پدرش تا از رسول گرامی اسلام و رسول گرامی اسلام از جبریل و جبریل از خداوند نقل کرد که خداوند فرمود:
کلمه لا اله الا الله دژ استوار من است هر کس به این دژ وارد شود از عذاب الهی ایمن است و البته به شرط ولایت ما اهل بیت. [4]

ترس از فقر همیشه در ذهن ما تداعی می‌شود هنگامی که به فقیری برخورد می‌کنیم و می‌خواهیم به او کمک کنیم شاید اولین فکری که از ذهن ما خطور می‌کند این باشد که: نکند فردا خودم نیازمند شوم ..ترس از فقر خیلی وقت ها آسایش ما را مختل می‌کند.. امام صادق علیه السلام می‌فرماید:
هر کس صد مرتبه بگوید: لا اله الّا اللَّه الملک الحقّ المبین «معبودی بجز الله نیست و اوست پادشاه بر حق و آشکار کننده» خداوند او را از تنگدستى حفظ مى‏‌کند، و وحشت قبر را از او بر مى‏‌دارد، و روز قیامت درِ بهشت را خواهد کوبید. [5]

 منابع
[1]. عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع کَانَ یَقُولُ مَنْ قَالَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ دَفَعَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهَا عَنْهُ سَبْعِینَ نَوْعاً مِنَ الْبَلَاءِ أَیْسَرُهَا الْخَتن«ثواب الاعمال ص 162»
[2]. حَدَّثَنِی أَخِی مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ آبَائِهِ ص قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَرْبَعٌ مَنْ کُنَّ فِیهِ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ مَنْ کَانَ عِصْمَتُهُ شَهَادَةَ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنِّی مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ مَنْ إِذَا أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِ بِنِعْمَةٍ قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ- وَ مَنْ إِذَا أَصَابَ ذَنْباً قَالَ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ مَنْ إِذَا أَصَابَتْهُ مُصِیبَةٌ قَالَ- إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُون‏«امالی شیخ مفید مجلس 76»
[3]. عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حُمْرَانَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ مَنْ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُخْلِصاً دَخَلَ الْجَنَّةَ وَ إِخْلَاصُهُ بِهَا أَنْ یَحْجُزَهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ عَمَّا حَرَّمَ اللَّه «ثواب الاعمال ص 5»
[4]. بحار الانوار ج 49 ص 127
[5]. عَنْ مَالِکِ بْنِ أَعْیَنَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ مَنْ قَالَ مِائَةَ مَرَّةٍ لَا إِلَهَ إِلَّا الَّلهُ الْمَلِکُ الْحَقُّ الْمُبِینُ أَعَاذَهُ اللَّهُ الْعَزِیزُ الْجَبَّارُ مِنَ الْفَقْرِ وَ أَنِسَ وَحْشَةَ قَبْرِهِ وَ اسْتَجْلَبَ الْغِنَى وَ اسْتَقْرَعَ بَابَ الْجَنَّه«ثواب الاعمال ص 7»


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : پنج شنبه 3 مرداد 1392برچسب:, | 1:52 | نویسنده : هــــفـــتــــکـل ســـــــلام |