ضررهای مصرف نوشابه در سفره افطار

۱ – با رعایت نکات تغذیه ای می توان آسان تر روزه گرفت و سالم ماند.

۲ – بسیاری از افراد غذاهای سنگین و چرب را بیشتر مصرف می کنند در حالی که این ماه فرصت مناسبی برای ترک عادات غلط غذایی و خوردن مواد غذایی مفید است.

 

روزه خود را در هنگام افطار با یک منبع قندی سالم و مفید، باز کنید

۳ – به خاطر اُفت قند خون در هنگام افطار، باز کردن روزه با یک منبع قندی سالم و مفید، شامل آب جوش یا چای کم رنگ با خرما یا کشمش یا توت خش که در کنار پروتئین نظیر شیر با خرما یا شیر با عسل توصیه می شود. البته مصرف زولبیا و بامیه توصیه نمی شود. چون زولبیا و بامیه، از بدترین نوع شیرینی ها هستند، که بعضاً در روغن های جامد تجاری و در دمای بسیار زیادی سرخ شده اند و آنها دارای قند و چربی زیادی هستند و بعضی از آنها در کارگاههای غیرمعتبر طبخ و سرخ شده ، سپس به مراکز توزیع آورده شده اند که متأسفانه در هنگام افطار ما به جای استفاده از قند های طبیعی، مثل خرما و کشمش و توت خشکه، از زولبیا و بامیه خیلی چرب و سرخ شده و با قند مصنوعی ، استفاده می نماییم که جای تأمل و تَعمق بیشتری را دارد و در مصرف آنها خیلی باید احتیاط شود.

آشامیدن آب زیاد در هنگام صرف افطار باعث اختلال در هضم مواد غذایی می شود

۴ – روزه داران از آشامیدن آب زیاد بخصوص آب سرد، در هنگام صرف افطار خودداری کنند. زیرا سبب اختلال در هضم مواد غذایی می شود. در هنگام افطار نباید مایعات زیادی مصرف نمود چون مایعات زیاد در این هنگام سبب سوء هاضمه میشو د و در ساعات بعد از افطار نوشیدن آب و مایعات مفید است.

۵ – از مصرف نوشابه های گازدار به دلیل دارا بودن قند فراوان و مواد نگاه دارنده و رنگی خودداری کنید، زیرا فرد را دچار بیماری خواهد کرد. (علاوه بر سایر بیماری هایی که مصرف نوشابه های گاز دار برای انسان ایجاد می کند) روزه داران هنگام افطار باید از نوشیدنی های خیلی سرد و خیلی داغ و نوشابه های گازدار ، که منجر به ناراحتی های گوارشی می شود پرهیز کنند. روزه داران می توانند از دوغ، آب میوه و شربت های خانگی طبیعی استفاده نمایند.
غذای افطار باید سبک و پر کالری بوده وسریع هضم شود

۶ – در هنگام افطار باید غذای مناسبی خورده شود، تا مشکلی برای وعده سحری پیش نیاید. برای جبران آب بدن از سالاد سبزی جات و میوه ها، استفاده کنید.

۷ – افطار را سبک بخورید، تا شکم سنگین نشود. غذای افطار باید سبک و پر کالری بوده وسریع هضم شود. از قبیل، خرما، چای، آب جوش، شیر گرم، سوپ یا آش باز کنید. البته به شرطی که غلظت آش مانندسوپ بوده وسفت نباشد.

بهتر است که شخص روزه دار از غذاهای پر فیبر استفاده کند

۸ – غذاهای سرخ شده، پر ادویه و چرب یا شیرینی های غیر طبیعی مشکل ایجاد می کنند. این غذاها ممکن است باعث سوء هاضمه، ترش کردن یا اضافه وزن شوند. بهتر است که شخص روزه دار از غذاهای پر فیبر مانند نان کامل گندم، سبزیجات، غلات و میوه ها استفاده کند.

۹ – باید توجه داشت در ماه مبارک رمضان در مجموع نسبت به ماه های دیگر بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر غذا خورده شود تا فواید روزه و قصد اصلی آن محقق شود. از این طریق هم احساس گرسنگان به ما دست می دهد و هم وعده غذایی که از آن پرهیز می کنیم، در اختیار نیازمندان قرار گیرد.

۱۰ – اگر یک فرد تمامی مواد غذایی مورد نیاز بدن خود را از آشامیدنی ها گرفته، تا لبنیات و پروتئین ها را بلافاصله در لحظه افطار همه را با هم مصرف کند، دستگاه گوارش خود را از حالت تعادل خارج می سازد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : پنج شنبه 3 مرداد 1392برچسب:, | 1:34 | نویسنده : هــــفـــتــــکـل ســـــــلام |