نظر 12 نماینده مجلس درباره ویژگی‌های وزیر دفاع آینده

رضا الیاسی: دو هفته دیگر مراسم تحلیف حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور منتخب در مجلس شورای اسلامی برگزار می شود و آنچنان که سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفته است روحانی تا 23 مرداد ماه فرصت دارد که اعضای کابینه پیشنهادی خود را برای گرفتن رای اعتماد به مجلس معرفی کند.

هم اکنون بیش از برگزاری مراسم تحلیف و حضور مهمانان مختلف در این مراسم معرفی وزیران پیشنهادی روحانی به مجلس اهمیت دارد و بر گمانه زنی ها برای معرفی وزیران پیشنهادی کابینه یازدهم به مجلس به اوج خود رسیده است.

به واسطه جایگه حساس ایران در منطقه توجه ویژه به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یک امر ضروری به شمار می رود و نام های مختلفی برای مدیریت این سمت مطرح می شود.

با توجه به حساسیت های وزارت دفاع، روز سه شنبه 18 تیرماه سال جاری سردار وحیدی وزیر دفاع کنونی به دیدار رئیس جمهور منتخب رفت و گزارشی از ابعاد مختلف کارها و تلاش‌های وزارت دفاع و همچنین سازماندهی و ساختار آن به دکتر روحانی ارائه کرد.

12 نماینده مجلس در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین ویژگی های وزیر دفاع آینده را تشریح کرده اند که مهم ترین آنها توسعه صنایع دفاعی و استفاده از دانش بومی در این عرصه است.

اظهارات نمایندگان درباره ویژگی های وزیر دفاع آینده آمده است:

نام نماینده

سمت کمیسیونی

اظهارنظر

سید مهدی هاشمی

رئیس کمیسیون عمران

تعهد، تخصص و کارآمدی و توانمندی عمده ترین شاخصه های وزرا است و در ارتباط با وزارت دفاع به نظر بنده یکی از ویژگی ها بحث تجربه است و علاوه بر ویژگی های عمومی این موضوع را نیز باید در نظر بگیرد و با توجه به این که عملکرد وزارت دفاع عملکرد مثبتی بوده به نظر بنده امکان تثبیت در این وزارتخانه وجود دارد.

حسین نجابت

عضو کمیسیون انرژی

وزیر دفاع به نظر بنده در شرایط فعلی باید کسی باشد که مسائل منطقه ای، بیداری اسلامی و مسائل جهان را خوب بفهمد و واقعا صنایع دفاع ما که یک جهش فوق العاده ای داشته را درک کند و طبیعتا تابع محض و تمام عیار رهبری باشد.

اسماعیل کوثری

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

تمام وزیران باید ولایت مدار و قانون مدار و پرکار و پرنشاط باشد و در رابطه با بحث وزارت دفاع باید حتما مسلط بر نیروهای مسلح باشند و آشنایی داشته باشند و به حواشی نباید بپردازند. وزیر دفاع کنونی عملکرد مناسبی داشته و باید اقدامات وزیر فعلی ادامه یابد و وزیر آینده به این اقدامات توجه ویژه ای داشته باشد.

حسین طلا

عضو کمیسیون اجتماعی

رهبری فرمودند که دولت آینده باید نقاط قوت دولت گذشته را داشته باشد و نقاط ضعف را نداشته باشد. یکی از نقاط قوت دولت گذشته چابک بودن، فعال بودن و پیگیر بودن است. انتظار این است که کابینه ای که می خواهد معرفی شود سرعت عمل و چابکی دولت دهم را داشته باشد. انتظار این است که کابینه جوان باشد.

سید حسین نقوی حسینی

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

وزرا یک سری ویژگی های عمومی دارند که اعتقاد به ولایت وفیقه و قانون اساسی و تعامل میان قوا است. اما وزیر دفاع اولا باید ساختار وزارت دفاع را به خوبی بشناسد. در حوزه دفاعی با یک حرکت پرشتاب رو به رو هستیم و زیر دفاع باید با این حرکت آشنا باشد و برنامه مدون برای رسیدن به نقطه مطلوب جمهوری اسلامی در حوزه دفاع داشته باشد. کشور ما با تهدیدهایی رو به رو است و وزیر دفاع باید به خوبی دامنه تهدیدها را شناسایی و آنها را خنثی کند.

غلامرضا تاجگردون

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات

هم اکنون شرایط ایران در منطقه بسیار مناسب و تعیین کننده است و بر همین اساس معرفی وزیران مناسب با قدرت دیپلماسی بالا یک امر ضروری است. وزارت دفاع به واسطه توسعه و ساخت صنایع دفاعی از اهمیت بالایی برخوردار است و مجری یک سری برنامه ها است و نمی توان به آن نگاه سیاسی داشت. طبیعتا داشتن تخصص و تجربه و استفاده از توانمندی های داخلی از جمله مهم ترین ویژگی های وزیر دفاع است.

سیداحمدرضا دستغیب

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

مهم ترین وِیژگی وزیر دفاع این است که باید رویکرد علمی، تحقیقاتی را ادامه دهد. هم اکنون اتفاق خوبی طی این سال ها در وزارت دفاع افتاده و این جهت گیری که در وزارت دفاع است و یک پشتوانه قوی علمی و تخصصی شکل گرفته به نظر بنده باید ادامه پیدا کند. وزیر دفاع آینده ضمن این که طبیعتا یک فرد نظامی خواهد بود اما باید دارای دانش فنی و مهندسی هم باشد.

منصور حقیقت پور

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

وزیر دفاع آینده باید شناخت مناسبی از موقعیت ایران در جهان و همچنین اقدامات دشمنان داشته باشد. همچنین استفاده از دانش بومی در راستای توسعه صنایع دفاعی از جمله ویژگی های دیگر وزیر دفاع آینده باید باشد. وزیر دفاع آینده باید راهی که طی سال های اخیر برای توسعه صنایع دفاعی طی شده را ادامه دهد.

سیدناصر موسوی لارگانی

عضو کمیسیون اقتصادی

باید دولت فردی را معرفی کند که مورد تایید نظر رهبری باشد و افراد شاخص و توانمندی باشند. چراکه از نظر جنبه دفاعی ما باید فرد توامندی در راس وزارت دفاع باشد. هم اکنون وزارت دفاع فعالیت های خوبی را در جهت توسعه صنایع دفاعی آغاز کرده که باید با قدرت ادامه پیدا کند. بر همین اساس ادامه دادن راه وزارت دفاع کنون، داشتن تخصص و تجربه و توانمند بودن مهم ترین ویژگی های وزیر دفاع آینده است.

ابراهیم نکو

عضو کمیسیون اقتصادی

وزیر دفاع باید به خوبی جایگاه ایران در مجامع بین المللی و همچنین شرایط ویژه منطقه ای ایران را بشناسد و بر اساس این مسائل برنامه های مناسبی را تدوین کند. توجه به نیروهای متخصص داخلی و گام برداشتن در مسیر توسعه صنایع دفاعی دیگر ویژگی وزیر دفاع آینده باید باشد.

عوض حیدرپور شهرضایی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

راه بسیار خوبی را در سال های گذشته برای هموار کردن و به دست آوردن چیزی که بنیه دفاعی کشور لازم دارد طی کرده ایم. هم اکنون صنایع دفاعی کشور به خوبی در حال توسعه است و وزیر دفاع آینده باید با همان نگاه و دانش و تجربه مورد نیاز راه طی شده را ادامه دهد و به خودکفایی قطعی برسیم.

محمدحسن آصفری

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

در حوزه وزارت دفاع نیاز به تدبیر و مدیریت داریم و در این حوزه مدیریت بحران از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از مهم ترین وظایف وزارت دفاع توسعه صنایع دفاعی است که هم اکنون این موضوع با شتاب مناسبی پیش می رود و وزیر دفاع آینده نیز باید با شتاب مناسب این روند را ادامه دهد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : یک شنبه 30 تير 1392برچسب:, | 23:24 | نویسنده : هــــفـــتــــکـل ســـــــلام |