سکان وزارت راه و شهرسازی به چه کسی سپرده می‌شود؟

تهران پرس- گروه اقتصادی : کابینه و موضوعات مربوط به آن این روزها بیشتر مطالب حوزه رسانه را به خود اختصاص داده و هر فرد مطابق آنچه رئیس جمهور منتخب در دیدار با روحانیون در تالار وزارت کشور گفت، گمانه های خود را درباره این موضوع مطرح می کند و همین موضوع بستری می شود تا رسانه ها گاهی در تقابل با یکدیگر فردی را تایید یا تکذیب کنند.


صرف نظر از وجود چنین فضائی، در فضای داخل وزارتخانه ها نیز حرف و حدیث هائی به راه افتاده است و آنها نیز با توسل به همین اخبار از حضور فردی در وزارتخانه خود اظهار شعف یا از حضور فردی دیگر اظهار ناراحتی و نگرانی می کنند.

ادغام ناموفق

مطابق اخبار منتشر شده در فضای رسانه ای، قرار است وزارت راه و شهرسازی که در دولت دهم، از ادغام دو وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی به وجود آمد، در دولت یازدهم، به حالت اول بازگردد اما این موضوع یعنی انحلال وزارت راه و شهرسازی و بازگشت به حالت قبل، به مصوبه مجلس نیاز دارد و تا زمانی که دولت یازدهم امور را به دست نگیرد و مستقر نشود، معلوم نیست چه رخ خواهد داد. به هر روی در ابتدای تشکیل دولت، رئیس جمهور منتخب باید وزیر راه و شهرسازی را معرفی کند و بعد از آن اگر مجلس موافقت کرد؛ این وزارت خانه را منحل و وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی را احیا کند.

کار احیا، ادغام و انحلال سازمان ها و وزارت خانه هائی که در دولت نهم و دهم به اعتقاد کارشناسان، بدون ضابطه و کار کارشناسی انجام شده است، از این حرف و حدیث ها نیز فراتر رفته و غیر از احیای وزارت مسکن، خبر تاسیس وزارت آب نیز منتشر شد  که  مطابق گفته رسول زرگر، مشاور وزیر نیرو، این طرح روی میز هیات رئیسه مجلس قرار دارد و  بر اساس آن مقرر شده، معاونت آب از وزارت نیرو منفک و وزارت خانه ای با همین نام تاسیس شود. غیر از این احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم جزو اولویت  های دولت یازدهم است که مجلس نیز چراغ سبز آن را با تصویب طرحی یک فوریتی، روشن کرد.

انتخاب کابینه در طبقه هشتم ساختمان شیشه ای

هفته پیش فرصتی دست داد تا در محل مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت که در ساختمان شیشه ای نیاوران واقع شده و در حال حاضر محل استقرار حسن روحانی است، دیداری با مشاور پارلمانی رئیس جمهور منتخب داشته باشم، وقتی درباره کابینه و اخبار مربوط به آن موضوعاتی مطرح شد، وی با قوت تاکید کرد موضوعاتی که در رسانه ها مطرح شده، همان طور که رئیس جمهور منتخب اعلام کرده است، بیشتر حاصل گمانه پردازی رسانه ای است. این موضوع را به این دلیل مطرح می کنم که اخبار رسیده حاکی از آن است که هم در داخل وزارت راه و شهرسازی به دلیل اسامی مطرح شده، شعف یا ناراحتی  وجود دارد و هم در میان فعالان حوزه مسکن، گمانه پردازی هائی انجام می شود.

حجت الاسلام علی عسکری در آن دیدار وقتی صحبت از رایزنی درباره کابینه شد، غیر از اینکه از ایجاد ارتباط سازنده با مجلس و فراکسیون ها و کمیسیون ها و مجامع استانی خبر  داد، بر این موضوع تاکید کرد که رایزنی عملیاتی درباره کابینه هنوز زود است زیرا در ابتدا دولت یازدهم، باید تایید رهبری در کابینه را داشته باشد_ به ویژه درباره وزارتخانه های حساس و مهم_ بعد از آن هم چون فعلا مجلس در تعطیلات تابستانی به سر می برد و در ماه مبارک رمضان هم در پیش است، علی القاعده در دید وبازدیدها و افطارهائی و جلساتی که بین آقای روحانی و مجلس برقرارخواهد شد، تبادل نظر انجام می شود.

مشاور پارلمانی رئیس جمهور منتخب، معتقد است رایزنی به معنی واقعی کلمه آن موقع شروع می شود که آقای دکتر، لیست وزرا را به مجلس ارائه کند و بعد از تنفیذ و تحلیف و مراسم های قانونی که باید انجام بگیرد، رایزنی ها در مسیر کاملا تخصصی و هدفمند قرا خواهد گرفت و  سعی می شود، کاندیداهای پیشنهادی ابتدا در کمیسیون های تخصصی مورد نظر برنامه ها را ارائه کنند و نمایندگان نظراتشان را بگویند تا فرد معرفی شده برای هر وزارتخانه، کمیسیون تخصصی را اقناع کند. پس از آن که کمیسیون تخصصی اقناع شد، قانع کردن صحن علنی ساده است زیرا کمیسیون مورد توجه صحن است و در موضوعات تخصصی به طور معمول صحن علنی از کمیسیون تبعیت می کند.

با توجه به این گفته های مشاور رئیس جمهور منتخب، نه آنها که اظهار شعف می کنند در مسیر واقعی گام بر می دارند و نه آنها که اظهار ناراحتی دارند. درباره این احساسات به وجود آمده این نکته را ذکر می نمایم که غیر از اخبار منتشر شده در میان فعالان صنعت ساختمان، چندی است در وزارت راه و شهرسازی زمزمه هائی از حضور افرادی در راس این وزارتخانه، به میان آمده است. علی عبدالعلی زاده، محمد سعیدی کیا، عباس آخوندی، محمد باقر قالیباف، اکبر ترکان و علی نیکزاد نامزدهائی هستند که برای پست وزارت راه و شهرسازی از دید اهالی وزارت راه و شهرسازی، مد نظر دولت یازدهم  است.

نظر کارمندان وزارت راه و شهرسازی

مطابق اخباری که درباره این افراد، از درون وزارت راه و شهرسازی به گوش می رسد، اهالی وزارت راه و شهرسازی و کارمندان مستقر در ساختمان حاشیه بزرگراه مدرس،  معتقدند عباس آخوندی به این دلیل که ارتباطش با کارمندان خوب است و از آنها در موارد مختلف دفاع می کند، گزینه ایده آل است اما از نظر آنهاعلی عبدالعلی زاده برخورد سنگین و سختی با کارمندان دارد؛ بر همین اساس خبر احتمال تصدی وی در وزارت راه و شهرسازی، احساس ناراحتی در آنها به وجود آورده است.

غیر از این نوع برداشت ها که دهان به دهان و گوش به گوش در راه روهای وزارت راه و شهرسازی، جریان دارد، در داخل وزارت راه و شهرسازی اتفاقات جالبی هم رخ داده و  شنیده های خبرنگار ما حاکی از آن است زمانی که علی نیکزاد برای ارائه گزارش وضعیت حوزه خود به دیدار روحانی رفت، بسیاری این تصور را داشتند که او یکی از گزینه های وزارت است اما در همان زمان یکی از مدیران حوزه وزارتی از غیبت وزیر استفاده کرده و با این عنوان که من وزیر آینده خواهم بود، همکاران خود را به شیرینی مهمان کرده و پیشاپیش جشن وزارت گرفته است.

این اتفاقات در زمانی که مشاور ارشد رئیس جمهور منتخب، قویا انتشار اسامی را گمانه پردازی می داند و خود رئیس جمهور منتخب نیز گفته و تاکید کرده است که افراد خود را با انتشار این اسامی خسته نکنند، کمی ساده انگاری به نظر می رسد.

به هر حال کابینه پس از رایزنی ها با مجلس و نهادهای مورد نظر رئیس جمهور منتخب پس از 12 مرداد معرفی خواهد شد و تا آن زمان باید صبر کرد تا ببینیم در میان لیست ارائه شده نهائی به مجلس، نام چه کسی برای وزارت راه و شهرسازی در نظر گرفته خواهد شد، اما مطابق اخباری که به گوش می رسد نیکزاد قطعا گزینه مورد نظر روحانی نیست؛ از درون دولت فعلی نیز اخباری به گوش می رسد که علی نیکزاد مکلف شده حتی اگر با پیشنهاد وزارت مواجه شد، آن را رد کند. با این وجود به نظر می رسد دولت یازدهم گزینه دیگری غیر از نیکزاد را در نظر دارد که هر چند عده ای معتقدند آن گزینه قالیباف است اما دلایلی وجود دارد که روحانی بر اساس آن،  محمد باقر قالیباف را در کابینه خود، به کار نخواهد گرفت مگر اینکه در دقیقه نود فشارهائی وارد شود یا در مسیر تعامل وی را در منسبی بگمارند که آن منسب وزارت نیست!

با این وجود باید فعالان صنعت ساختمان منتظر بمانند  و فضای پیش رو را نظاره کنند؛ شاید مسائل در این حوزه طوری پیش رود که وقتی وزیر جدید راه و شهرسازی، معرفی شد، همه انتظاری غیر از آنچه داشتند را ببینند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : سه شنبه 25 تير 1392برچسب:, | 1:28 | نویسنده : هــــفـــتــــکـل ســـــــلام |