مراجع تقليد: تخلف رانندگي خلاف شرعي است‌؛ فكري به حال پرايد كنيد
فـرهنگ تـرافيـكي و پيـامـدهاي ناشي از اجرا نكردن يا درست اجرا‌‌نكردن آن مسائلي را به جامعه تحميل مي‌كند كه رفع و رجوع بسياري از آنها متضمن صرف هزينه‌هاي گزافي است. در حال حاضر نحوه اجراي اين قوانين در كشور ما در شأن يك جامعه اسلامي نيست
بر اساس فتواي مراجع تقليد، تخلفات رانندگي حرام و سرپيچي از قوانين راهنمايي و رانندگي خلاف شرع است. اين اتمام حجت فقهي آيات عظام با مردم در حالي بيان مي‌شود كه كشورمان در كنترل اين تخلفات با چالش مواجه است و آمار تلفات ناشي از تصادفات بيش از ميانگين جهاني است.
 مي‌گويند «‌قانون در ابعاد مختلف و عرصه‌هاي مهم سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي داراي اهميت است و اگر فقه در ظرف قانون حضور نداشته باشد، مسائل مهم به حاشيه خواهد رفت.‌» بنابراين قوانين در جامعه ديني تعريفي فراتر از قوانين در ساير جوامع مدني سوسياليستي و اومانيستي دارند و بازدارندگي و اثربخشي آنها نيز گستردگي بيشتري مي‌يابد. زيرا روح تأكيدات فقهي بر قوانين اجتماعي، سياسي، فرهنگي و اقتصادي ديده مي‌شود؛ قوانيني كه زندگي اجتماعي افراد را نظم مي‌دهند و از طرفي حكم شرعي تلقي مي‌شوند زيرا به تأييد فقهاي شوراي نگهبان رسيده‌اند.

فرهنگ ترافيكي و پيامدهاي ناشي از اجرا نكردن يا درست اجرا نكردن آن مسائلي را به جامعه تحميل مي‌كند كه رفع و رجوع بسياري از آنها متضمن صرف هزينه‌هاي گزافي است. بارزترين جلوه فرهنگي در جوامع، كيفيت اجراي قوانين راهنمايي و رانندگي است و مسئله اينجاست كه در حال حاضر نحوه اجراي اين قوانين در كشور ما در شأن يك جامعه اسلامي نيست.

در حالي كه در جامعه ما كه تحت هدايت ولي فقيه اداره مي‌شود، قوانين در قالب احكام شرعي تعريف مي‌شوند و بازدارندگي شرعي به خود مي‌گيرند. به طوري كه رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي از ديدگاه فقهي مقام معظم رهبري در هر صورت واجب است؛ حتي اگر موجب‌وهرج مرج نشود.

آيت‌الله علوي‌گرگاني: از افرادي كه جريمه نشده‌اند، تقدير شود

نظر آيت‌الله علوي گرگاني نيز كه در ديدار روز گذشته با مسئولان راهنمايي و رانندگي بيان شد، اهميت رعايت اين قوانين را از منظر شرعي نشان مي‌دهد. وي در اين ديدار گفت: بايد كلاس تربيت رانندگي در كنار كلاس تعليم رانندگي برگزار شود، تا رانندگان فرهنگ رانندگي را ياد بگيرند و بدانند كه صرفاً رانندگي، استفاده از خودرو نيست.

آيت‌الله علوي گرگاني افزود: بايد به دنبال علت كم شدن تصادفات باشيم و وقتي اين علت مشخص شد، آن‌گاه مي‌توانيم آگاهانه در اين خصوص تصميم‌گيري كنيم. وي با اشاره به اينكه «انسان عامل بسياري از حوادث رانندگي است» گفت: بايد در اين حوزه تلاش كنيم تا با اقدامات فرهنگي ميزان حوادث رانندگي را كاهش دهيم.

اين مرجع تقليد در عين حال بر توسعه امداد و نجات و رسيدگي به حوادث رانندگي تأكيد كرد و گفت: براي رسيدگي به حوادث رانندگي بايد تيم‌هايي درست شود كه بعد از وقوع حادثه به محل برسند، چراكه زود رسيدن موجب مي‌شود تا ميزان تلفات و ضايعات كمتر شود. آيت‌الله علوي گرگاني، جريمه را مربوط به افراد جاهل دانست و گفت: قطعاً افراد عاقل و فهميده تخلف نمي‌كنند كه جريمه شوند. وي علاوه بر اين پيشنهاد كرد، افرادي كه 10 تا 15 سال تخلف رانندگي نداشته و جريمه نشده‌اند، مورد تقدير قرار بگيرند.

آيت‌الله سبحاني: تخلف از قوانين رانندگي خلاف اسلام است

آيت‌الله جعفر سبحاني نيز روز گذشته با مسئولان راهنمايي و رانندگي كشور ديدار داشت و در اين ديدار گفت: يكي از مسئوليت‌هاي بزرگ، امنيت راه‌هاست كه جان انسان‌ها و مسافران را محفوظ مي‌دارد. وي با اشاره به اينكه «قرآن به امنيت بهاي بالايي داده است» گفت: ايمان، امنيت روحي و قلبي در انسان ايجاد مي‌كند، اما در كنار آن امنيت ذهني و فكري و امنيت خارجي مهم است.

وي يكي از مسئوليت‌هاي مهم را امنيت راه‌ها كه جان انسان‌ها و مسافران را محفوظ مي‌دارد، عنوان كرد و گفت: چه مسئوليتي بالاتر از حفظ جان انسان‌ها. آيت‌الله سبحاني تأكيد كرد: قطعاً اگر مردم بدانند قوانين به نفع آنهاست، مؤمن به قانون مي‌شوند و تخلف از قوانين رانندگي كه توسط شوراي نگهبان تأييد شده است، خلاف اسلام است.

اين مرجع تقليد ادامه داد: در گذشته مردم فكر مي‌كردند اگر از چراغ قرمز عبور كردند و مأموري آنها را نديد، زرنگي كرده‌اند در حالي كه اين امر يك عقب‌ماندگي فكري است.

آيت‌الله مكارم شيرازي: عبور از چراغ قرمز حرام است

آيت‌الله ناصر مكارم شيرازي نيز معتقد است: از نظر شرعي، آنهايي كه در تصادفات مقصر هستند مسئوليت غيرقابل انكاري دارند و كسي كه از قوانين و مقررات فرار كند مرتكب تخلف شده است و ارتكاب تخلفات جايز نيست و حرام است.

وي روز گذشته در ديدار با مسئولان راهنمايي و رانندگي اظهار داشت: اگر فردي مرتكب تخلفات رانندگي شود، مسئول است و اگر راننده‌اي خلاف كند و بر اثر اين تخلف فردي جانش را از دست بدهد، مسئول خون اين فرد خواهد بود و علاوه بر پيامدهاي دنيوي اين موضوع پيامدهاي اخروي هم دارد و در صورتي كه مقصر باشد در روز قيامت خون آن فرد دامنش را مي‌گيرد.

آيت‌الله مكارم گفت: از نظر شرعي آنهايي كه در تصادفات مقصر هستند، مسئوليت غيرقابل‌انكاري دارند و كسي كه از قوانين و مقررات فرار كند مرتكب تخلف شده است و ارتكاب تخلفات جايز نبوده و حرام است. ضمن اينكه قوانين و مقررات جمهوري اسلامي واجب الاطاعت است. اين مرجع تقليد شيعيان با اشاره به اينكه همه نهادها در امر كاهش تصادفات و تلفات مسئول هستند، تأكيد كرد: تنها نمي‌توان همه امور را بر عهده پليس دانست.

وي سازندگان خودرو، جاده و رسانه‌ها و آموزش‌و‌پرورش نيز در اين راه مي‌توانند مؤثر باشند. تمام نهادهاي ارشادي و محافل ديني بايد دست به دست هم دهند و نمي‌توان تمام وظايف را بر دوش يك نهاد قرار داد. به عنوان مثال گراني يك مسئله بسيار مهم است و مهار آن تنها كار دولت و نهادهاي اقتصادي نيست.

اين مرجع تقليد با انتقاد از برخي خودروسازان افزود: بيشترين ضايعات تصادفات مربوط به پرايد است و بايد فكري براي آن كرد چراكه بيشترين مشكلات تصادفات مربوط به اين خودرو است. عده‌اي مي‌گويند اين خودرو ارزان است اما با يك تصادف خسارت‌هاي بيشتري از قيمت خودرو به فرد وارد مي‌شود.

آيت‌الله ‌صافي: اين تخلفات معصيت و حرام است

آيت‌الله لطف‌الله صافي گلپايگاني نيز از ديگر مراجعي است كه حكم به حرام بودن سرپيچي از قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي داده و آن را معصيت و فعل حرام مي‌داند. وي به وجود بي‌نظمي در رانندگي و همچنين بي‌توجهي به قوانين تأكيد دارد و معتقد است: در جامعه اسلامي بايد نظم در همه امور حاكم باشد و كساني كه به نوعي از قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي سرپيچي مي‌كنند، معصيت انجام داده و فعلي حرام را مرتكب شده‌اند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : یک شنبه 16 تير 1392برچسب:, | 22:52 | نویسنده : هــــفـــتــــکـل ســـــــلام |