كليد روحاني براي مستأجران كار ي خواهد كرد؟
 
 
 
 
پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۰۰

تقريباً جابه‌جايي دولت جديد درنيمه فصل اجاره بها انجام مي‌پذيرد از اين رو نمي‌توان انتظار داشت اجاره‌نشينان از كليد تدبير و اميد رئيس‌ جمهور جديد بهره‌مند شوند. از اين گذشته با روي كار آمدن دولت جديد مدتي طول مي‌كشد تا ببينند براي قفل مسكن بايد چه كليدي بسازند. مضاف براين گويا در سال جاري خبري از طرح تعزيراتي مسكن هم نيست بدين ترتيب اجاره‌نشينان همچنان بايد هزينه قابل ملاحظه موجود را تقبل كنند. 

كنترل بازار مسكن و افزايش ساخت و ساز، جبران كاستي‌هاي مسكن مهر و تأمين زيرساخت‌هاي اين طرح و جلوگيري از ايجاد سونامي ديگر در بازار مسكن از چالش‌هاي دولت آينده در اين بخش به شمار مي‌رود، اين درحالي است كه به نظر نمي‌رسد اجاره‌نشينان در فصل اجاره پيش رو‌ از كليد تدبير و اميد رئيس‌ جمهور آتي بهره‌مند شوند چراكه اتفاق خاصي در زمينه عرضه يا سياست‌هاي پولي مالي كشور نيفتاده است. 

دكتر حسن روحاني زمان تبليغات رياست جمهوري در خصوص كاهش تورم و كنترل قيمت‌ها مواردي را مطرح كرد. اين درحالي است كه در ميان بازارها، بازار مسكن و اجاره بيشترين تورم را تجربه كرده است از اين رو به نظر مي‌رسد اعتدال قيمت در بازار فوق يكي از مطالبات اصلي مردم باشد.
افزايش نرخ مسكن در چند سال گذشته با افزايش بي‌سابقه‌اي روبه‌رو شد تا جايي كه كارشناسان لقب «سونامي مسكن» را از روي سال‌هاي ۸۵كنده و به سال پس از ۹۱ نسبت داده‌اند. براين اساس نرخ مسكن يكبار در دوران پس از جنگ تحميلي و دوبار در ۸ سال گذشته با افزايش روبه‌رو شد و تعداد زيادي از متقاضيان مسكن را از بازار حذف كرد.
بررسي‌ها بيانگر آن است كه ميانگين قيمت مسكن شهر تهران در ابتداي سال ۸۴، ۴۵۰ هزار تومان و هم‌اكنون بيش از دو ميليون تومان مي‌باشد اين درحالي است كه قيمت اجاره‌بها نيز تابعي از قيمت مسكن است. بين ترتيب مي‌توان مدعي شد كه در دولت دهم ايران بزرگترين سونامي قيمت مسكن را پس از انقلاب تجربه كرد. 

رئيس اتحاديه املاك:طرح تعزيرات اجاره بهاي مسكن امسال اجرا نمي‌شود 

دراين بين رئيس اتحاديه املاك، مصطفي قلي‌خسروي در گفت‌و‌گو با فارس در پاسخ به اين سؤال كه آيا جلسات طرح برخورد تعزيراتي اجاره‌بها آغاز شده است، افزود: هرگز چيزي در خصوص برگزاري جلسه طرح تعزيرات اجاره بهاي مسكن به اطلاع اتحاديه املاك نرسيده و به نظر مي‌رسد اين طرح اجرايي نخواهد شد چراكه به زور نمي‌شود و همه مي‌دانيم كه مالكيت محترم است. 

سياست‌هاي زوركي كارساز نيست 

وي با بيان اينكه براي ثبات قيمت مسكن و اجاره بها محكوم به ساخت مسكن هستيم افزود: در سال اول اجراي طرح تعزيرات اجاره بها نرخ ۷ تا ۹ درصد تعيين شد و با تلويزيون و رسانه‌ها در ميان مردم حضور پيدا كردند كه هر مالك يا بنگاهي از اين عدد پيروي نكند با او برخورد خواهد شد.
وي ادامه داد: مردم را با اجراي اين طرح به خلاف واداشتيم اما مردم الزامي نديدند كه اين كار را انجام دهند و اتفاقاً اقدام به نوشتن مبايعه‌نامه‌هاي زيرميزي كردند.
خسروي گفت: بعد از اجراي اين طرح اعلام شد كه طرح بلوك‌بندي اجرا خواهد شد، بنابراين دولت‌هاي نهم و دهم سعي داشت كاري بكند كه ملك را تبديل به كالا كرده و بعد از آن روي آن قيمت‌گذاري كند اما مي‌بينيم كه اين گونه نشد چراكه مالكيت در دين اسلام محترم است. 

زير بلوك‌بندي ماندند 

رئيس اتحاديه املاك افزود: بعد از آن اعلام شد بلوك‌بندي دو مرحله دارد كه مرحله اول آن اطلاع‌رساني است و مرحله دوم آن اجراست يعني قرار بود كه طرحي ارائه و خانه‌ها قيمت‌گذاري شود اما اين طور نشد چراكه در هر خياباني و هر كوچه‌اي واحدهاي مسكوني ساخته شده با هم متفاوت هستند و اين موجب افزايش قيمت مسكن نيز مي‌شود. وي ادامه داد: بايد بتوانيم صنعت اجاره‌داري را رونق و ساخت و ساز را افزايش دهيم و نيازمندي‌هاي مردم را بر اساس همان منطقه‌اي كه هستند پاسخ دهيم. 

اگر اجرا شود شوي تلويزيوني خواهد بود 

خسروي تصريح كرد: اجراي طرح تعزيرات اجاره‌بها امكان‌پذير نيست، بنابراين هنوز با اتحاديه املاك بر سر اين موضوع بحثي نشده و فكر نمي‌كنم كه به اين صورت اجرا شود و اگر اجرا شود مطمئناً يك شوي تلويزيوني خواهد بود.
خسروي تأكيد كرد: دولت تدبير و اميد به اينكه مسكن مهر بايد بهتر از روش كنوني اجرا شود اشاره كرده كه اميد است اينطور شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : پنج شنبه 30 خرداد 1392برچسب:, | 23:3 | نویسنده : هــــفـــتــــکـل ســـــــلام |