سهم طلبي اصلاح طلبان از رئيسي كه شعار اصلاح طلبي نمي داد!
پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۲:۱۲

پنج روز از انتخاب حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني به رياست جمهوري يازدهم ايران مي‌گذرد و در حالي كه همه اين پنج روز گذشته سيل پيام‌هاي تبريك داخلي و خارجي و موافق و مخالف به سوي رئيس‌جمهور جديد ايران سرازير بود، همچنان از پيام تبريك محمد خاتمي كه خود از رأي دهندگان به وي بود، خبري نيست. 

خاتمي در حالي در مقابل انتخاب كانديداي دوم خود توسط مردم سكوت كرده است كه پيش از انتخابات، محمدرضا عارف را در تنگناي انصراف قرار داد تا سبد رأي روحاني سنگين‌تر شود؛ گرچه واقعيت آن بود كه كانديداي اصلاح‌طلبان رأيي نداشت و آنان مجبور شدند پشت سر كسي پناه بگيرند كه خاستگاه سياسي او كارگزاران است و بيشتر به طيف سياسي هاشمي رفسنجاني شناخته مي‌شود؛ مهم‌تر از همه اينكه هيچ‌گاه اصلاح‌طلب نبوده است. 

شايد از دلايل دلخوري عارف و انصراف بي‌مقدمه او (بر خلاف قسمي كه ساعت‌هايي قبل از انصرافش مبني بر عدم انصراف ياد كرده بود) يكي هم همين قرباني شدنش توسط اصلاح‌طلبان پيش پاي رقيبي غيراصلاح‌طلب بود. خاتمي علاوه بر اين دست كشيدنش از كانديداي اصلاح‌طلبان، حمايت رسمي از كانديداتوري حسن روحاني را هم در دستور كار قرار داده و با انتشار بيانيه‌اي در حمايت از وي، آن را عملي نمود؛ با اين همه او براي رئيس‌جمهور شدن روحاني و پيروزي‌اش در جلب اعتماد و آراي اكثريت مردم ايران هيچ پيام تبريكي نفرستاد. شايد در روزهاي آينده اين اتفاق بيفتد؛ اما اهل سياست خوب مي‌دانند معناي اين همه تأخير چيست! 

رئيس‌جمهوري براي همه مردم ايران
روحاني اصلاح‌طلب نيست و هر قدر بدنه اجتماعي اصلاح‌طلبان اين موضوع را درنيابد، بزرگان اصلاحات آن را خوب مي‌دانند و لابد روزي كه كانديداي بي‌رأي خودشان را پاي كانديداي رأي‌آور هاشمي رفسنجاني مجبور به انصراف كردند، تصورشان بر آن بود كه در هر حال براي آنان رأي آوردن روحاني بهتر از رأي آوردن رقباي اصولگراي اوست و هر قدر اصلاح‌طلبان با اصولگرايان آب‌شان در يك جوي نرود،

رئيس‌جمهور جديد ايران تا پيش از رئيس‌جمهور شدنش، خارج از فضاي سياسي نبوده و از قضا نقش‌هاي پررنگي در سياست داخلي و خارجي ايران ايفا كرده است. از همين رو او به خوبي جنس آراي دريافتي از مردم را مي‌داند و آن را به پاي تمايل اكثريت مردم به اصلاح‌طلبان نمي‌گذارد

مي‌توانند حتي به داشتن سهمي در كابينه روحاني اميدوار باشند. 

خصوصاً آنكه بازي را به گونه‌اي پيش برند كه كمرنگي نقش آنان در پيروزي حسن روحاني چندان هم جلوه نكند! همه اين سياست‌بازي‌ها اما از روحاني يك اصلاح‌طلب نمي‌سازد و اصلاح‌طلبان با نزديكي به وي نمي‌توانند او را كسي از جناح خود جا بزنند! 

شنيده‌ها حاكي از آن است كه حسن روحاني ترجيح مي‌دهد آنچنان كه به مردم قول داده است، كابينه‌اش را از افراد معتدل و البته كارآمد تشكيل دهد و خود را وامدار اصلاح‌طلبان در پيروزي‌اش نمي‌داند. 

اين شنيده‌ها از مورد قبول واقع نشدن شرايط بزرگان اصلاح‌طلبان توسط حسن روحاني در چيدمان تركيب كابينه حكايت مي‌كند و آنچنان كه به گوش مي‌رسد به موازات جشني كه اغلب بدنه اجتماعي اصلاح‌طلبان ترجيح داده‌اند خود را صاحب آن بدانند، اختلافاتي در پشت پرده ميان رهبران اصلاحات و رئيس‌جمهور جديد در جريان است؛ رئيس‌جمهوري كه بحق خود را نه نماينده جريان و جناحي خاص بلكه رئيس‌جمهور همه مردم ايران مي‌داند و در نشست خبري‌اش بر اين امر تأكيد كرد. حال شايد بتوان مفهوم پيام تبريك ندادن خاتمي را كمي درك كرد. 

شعارهاي اصلاح‌طلبان رأي نياورد
رئيس‌جمهور جديد ايران تا پيش از رئيس‌جمهور شدنش، خارج از فضاي سياسي نبوده و از قضا نقش‌هاي پررنگي در سياست داخلي و خارجي ايران ايفا كرده است. از همين رو او به خوبي جنس آراي دريافتي از مردم را مي‌داند و آن را به پاي تمايل اكثريت مردم به اصلاح‌طلبان نمي‌گذارد.
مردم ايران اين روزها به دو امر احساس نياز كرده‌اند و چون آنها را در شعارها و برنامه‌هاي حسن روحاني پررنگ يافتند، رأيشان را به سبد او ريختند. دو موردي كه مردم اين روزها پي آن هستند، يكي آرامش در فضاي سياسي ميان مسئولان است كه خارج از تنش‌هاي تند و علني باشد و آرامش رواني مردم را دچار خدشه نكند؛ ديگر هم اينكه مردم ثبات ملموسي را در اقتصاد خود مشاهده كنند و ميزان تورم نيز تا سطح محسوسي تنزل يابد. 

اين دو مورد هم از مواردي است كه هيچگاه جزء شعارها و اصول اصلاح‌طلبان نبوده است؛ آنها نه تنها هيچگاه پي آرامش سياسي جامعه نبودند، بلكه حيات سياسي‌شان بعضاً در غوغازيستي سياسي معنا يافته و از اين نظر هر گاه مديريتي در دست گرفته‌اند، فضا شلوغ شده است! از سويي آنان همواره توسعه سياسي را بر اقتصادي ترجيح داده‌اند و اين توسعه سياسي كمتر مورد توجه مردم قرار مي‌گيرد، بنابراين درصد خيلي كمي از رأيي كه به روحاني تعلق گرفت، مديون اصلاح‌طلبان است. 

اميد به كابينه‌اي بر مبناي اعتدال و كارآمدي
حسن روحاني با شعار تدبير و اميد و با تكيه بر اعتدال‌گرايي خود توانست رأي مردم را جلب كند. اين اعتدال گرايي در فضاي دو قطبي سياست ايران (اصولگرا - اصلاح‌طلب) تعبير به حركت بين اين دو جناح مي‌شود و روحاني با نشان دادن چنين رويكردي از خود توانست رأي بياورد؛ بنابراين اميد اين است كه او بر رويكرد گفته شده، وفادار مانده و كابينه‌اي بر مبناي اعتدال و كارآمدي تشكيل دهد كه از سياست بازي‌هاي رايج راديكال‌ها دور بماند و خدمت به مردم بر مبناي اصول و ارزش‌هاي اسلام و انقلاب مبناي كار اعضاي كابينه او باشد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : پنج شنبه 30 خرداد 1392برچسب:, | 22:54 | نویسنده : هــــفـــتــــکـل ســـــــلام |