شباهت های انتخاب همسر با انتخاب رئیس جمهور

در پیشرفت کشور و یا برعکس، در پسترفت جامعه یا بیراهه رفتن آن تاثیر بسزایی دار دفلذا در امر انتخاب شریک زندگی و همچنین رئیس جمهوری ،یا همان کسی که در اداره امور کشور نقش مهمی را ایفا کند نباید سهل انگاری کرد ،زیرا همان اندازه که انتخاب درست همسر در آینده خودمان و نسلمان تاثیر گذار بوده انتخاب صحیح رئیس جمهور نیز همان حساسیت را دارد ، در نتیجه می توان گفت بعضی ازملاکهای انتخاب شریک زندگی شبیه بعضی از معیارهای انتخاب یک رئیس جمهور است از جمله این معیارها می توان به ایمان و اخلاق اشاره کرد  .
دین اسلام ،ایمان را مهمترین معیار انتخاب همسر فرار داده است ، امام علی علیه السلام درنقل حدیثی از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و اله می فرمایند:
«يوما ونحن عنده إذا جاءكم من ترضون خلقه ودينه فزوجوه ، قال : قلت يا رسول الله وإن كان دنيا في نسبه ؟ قال : إذا جاءكم من ترضون خلقه ودينه فزوجوه ، انكم إلا تفعلوه تكن فتنة في الأرض وفساد كبير از حضرت على عليه السلام روايت شده كه رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود: هر گاه كسى كه اخلاق و دين او را مى‏پسنديد جهت خواستگارى نزد شما آمد پس دختر خود را به ازدواج وى درآوريد عرض كردم اى رسول خدا اگر چه نسب او پست باشد؟ (يعنى از جهات دنيوى از خانواده‏هاى طبقه پست باشد) حضرت فرمود: هر گاه كسى كه اخلاق و دينش را مى‏پسنديد براى خواستگارى نزد شما آمد پس دختر خود را بنكاح او در آوريد كه اگر چنين نكنيد موجب آشوب و فساد بزرگى در زمين گردد.»[1]

انساني كه دين ندارد هيچ ندارد. انسان بي دين در حقيقت مرده ي متحرك است و كسي كه پاي بند به دين (كه اصلي ترين مسأله زندگي وجامعه است) نباشد هيچ تضميني وجود ندارد كه پاي بند به رعايت حقوق همسر و مردمان کشورش باشد. همچنین انسان ديندار هرگز نمي تواند با همسر بي دين كنار بيايد و با هم زندگي سعادتمندانه اي داشته باشند .روايت شده شخصي درباره انتخاب همسر با رسول خدا صلی الله و عليه و آله مشورت كرد، آن حضرت فرمود: «انكِحْ و عليكَ بِذاتِ الدّينَ  ، ازدواج كن ولي بر تو باد كه با زن دين‏دار ازدواج كني»[2]

بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران  امام خمینی، در این مساله (وجود معیار ایمان در رئیس جمهور )،می فرمایند: « باید توجه داشته باشند آقایان که آن صفتی که در قانون اساسی برای رئیس جمهور تعیین کرده اند مراعات کنند، قانون اساسی را ملاحظه کنند ... کسی که دارای این صفات بوده او را به آن صفات می شناسند به او رای بدهند و اگر چنانچه فاقد آن صفات باشد احتراز کنید از رای دادن به او»
با توجه به رهنمود فوق، اصل قانون اساسی مقرر کرده است که رئیس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشند انتخاب گردد:
 
مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوا، مومن ومعتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران باشد.[3]

راههای مشترک برای شناخت معیار و ویژگیها در انتخاب رئیس جمهور وهمسر
با وجود آشنایی نسبت به ویژگی های یاد شده این سوال مطرح است که چگونه میتوان به شایستگی یک فرد برای تصدی ریاست جمهوری یا شایستگی یک فرد برای شریک زندگی پی برد.

تحقیق:
بدیهی است که یکی از راههای شناخت  تحقیق تفحص و توجه به مواضع آنها در مراحل مختلف زندگی است یعنی باید ملاحظه کرد که آنها در رابطه با سیاست خارجی مسائل اقتصادی.فرهنگی .سیاسی و مبانی و ارکان نظام وباورهای دینی و عملکردها چه برخوردی داشته اند

 مشورت کردن:
قدمی به بزرگی ازدواج و انتخاب رئیس جمهور نمی تواند بدون دقت و توجه و مشورت باشد. همان طور که خداوند متعال می فرمایند: «شَاوِرْهُمْ فِي الأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللّهِ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ [سوره آل عمران آیه 159]«در كارها مشورت كن، پس هنگامی كه تصمیم گرفتی به خدا توكل كن. به درستی كه خداوند توكل كنندگان را دوست می دارد.» اما برای این کار باید با چه کسی مشورت کنیم؟»

حضرت امام با بیان اینکه علاج واقعه را پیش از وقوع باید کرد  می فرمایند در تعیین رئیس جمهور:با طبقه تحصیل کرده ،متعهد و روشن فکر با اطلاع ازمجاری امور و غیر وابسته به کشورهای قدرتمند استثمار گر و اشتهار به تقوا و تعهد به اسلام و جمهوری اسلامی و با علماء و روحانیون با تقوا و متعهد به جمهوری اسلامی مشورت کرده
اگر چنانچه اشخاص مطمئنی باشند که آنها تشخیص بدهند،شهادت بدهند که فلان آدم جهات مختلفش همه خوب است آن وقت مانعی ندارد که کسی به واسطه تشخیص آنها و اطمینان به اینکه این صحیح است .رای به آنها بدهد . 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : چهار شنبه 22 خرداد 1392برچسب:, | 18:32 | نویسنده : هــــفـــتــــکـل ســـــــلام |