شایعه ترک برداشتن نیروگاه هسته ای بوشهر بر اثر زلزله

به گزارش آخرین ، یک خبرگزاری آمریکایی ادعا کرد وقوع زلزله در ایران به نیروگاه اتمی بوشهر آسیب رسانده است.

دیپلمات‌هایی که نامشان را افشا نشد به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند تنها رآکتور تولید کننده برق ایران در یک یا چند زلزله به وقوع پیوسته در این کشور آسیب دیده‌اند و این در حالی است که گزارش‌های رسمی نهادهای مختلف پس از زلزله حاکی از عدم آسیب به نیروگاه‌های هسته‌ای کشور بوده‌اند.

بنا به ادعای این دیپلمات‌ها دست‌کم یک بخش از سازه‌های مربوط به این رآکتور هسته‌ای ایران ترک بزرگی برداشته است. یکی از بخش‌های بتنی نیروگاه هسته‌ای بوشهر بر اثر زلزله‌هایی که در تاریخ‌های 9 و 16 آوریل (برابر با 20 و 27 فروردین) ترکی به طول چند متر برداشته است.با این حال، این ترک‌ها در اطراف هسته رآکتور دارای تشعشعات بالای این نیروگاه مشاهده نشده است.

بنا به ادعای آسوشیتدپرس، این دو دیپلمات هر دو اهل کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند.این ادعا در حالی صورت گرفته که شرکت «اتم استروی اکسپورت» روسیه که از پیمانکاران ساخت نیروگاه اتمی بوشهر بوده گزارش داد زمین‌لرزه بوشهر در نیروگاه حس شده اما خسارتی بر جای نگذاشته و کارکنان نیروگاه پس از زلزله به فعالیت عادی خود ادامه داده‌اند.

علی‌اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرده است.آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم پس از وقوع زمین لرزه در بوشهر و سیستان و بلوچستان، در بیانیه‌هایی اطلاع از عادی بودن فعالیت نیروگاه بوشهر را اعلام کرد.

در همین حال یوکیا آمانو گفت که آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاعی درباره علت تعطیلی کار نیروگاه اتمی بوشهر در ایران ندارد. خبرگزاری "نووستی" به نقل ازیوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی که روز دوشنبه در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گزارش داد: کارشناسان آژانس از نیروگاه اتمی بوشهر در ایران بازدید کرده و وضعیت ایمنی آن را مورد بازرسی قرار دادند. نیروگاه بوشهر اکنون در حال تعطیلی قرار دارد ولی ما هیچ اطلاعات و توضیحاتی در باره علت تعطیلی آن در دست نداریم.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به این که دولت ایران مسوول ایمنی نیروگاه بوشهر است، افزود: ایران باید اطلاعات و توضیحاتی در مورد علت متوقف شدن فعالیت این نیروگاه ارایه دهد.

سخنان آمانو در حالی بیان می‌شود که سرگئی کرینکو، رییس شرکت اتمی دولتی روسیه "روس اتم" اخیرا گفته است که نیروگاه اتمی بوشهر ایران می‌تواند در آینده بسیار نزدیک راه‌اندازی شود.رادیو صدای روسیه به نقل از کرینکو گزارش داد: من هرگز تاریخ معینی را بیان نمی‌کنم زیرا همیشه گفته‌ام که امنیت مطلق اولویت اصلی ماست. بالاخص این که نیروگاه از طرف ایران بازرسی می‌شود. ما به این واقعیت که بوشهر اولین نیروگاه اتمی ایران است با تفاهم کامل برخورد می‌کنیم.

مجتمع دولتی «روس اتم» در اواسط آوریل اعلام کرده بود فعالیت مربوط به به‌کار گرفتن نیروگاه در تولید برق برای کشور در مرحله نهایی قرار دارد.از کرینکو سوال شد آیا نیروگاه می‌تواند در فصل تابستان راه‌اندازی شود و او گفت که امیدوار است این امور «خیلی زودتر از آن انجام گیرد.»وی هم‌چنین گفت روس اتم هم‌چنان به شرکت در پروژه‌های ساخت نیروگاه اتمی در خارج علاقمند است.

بنا بر این گزارش، ساخت نیروگاه اتمی بوشهر در سال 1974 میلادی توسط شرکت آلمانی "زیمنس" آغاز شد اما در پی وقوع انقلاب اسلامی در ایران نیمه تمام باقی ماند. قرارداد تکمیل ساخت واحد اول نیروگاه اتمی در بوشهر توسط روسیه، ژانویه 1995 در تهران امضا شد. روسیه همچنین موظف شد که یک رآکتور آبی-آبی "و.و.اِ.ار-1000" و سوخت هسته‌یی برای آن را به ایران عرضه کرده و متخصصین ایرانی را آموزش دهد.

در ماه فوریه سال 2013 گزارش‌هایی در باره تعطیلی نیروگاه اتمی بوشهر در بعضی رسانه ها منتشر شد اما ایران اعلام کرده این نیروگاه مراحل آزمایشی را طی می کند و قطع و وصل آن به شبکه به دلیل مسائل فنی طبیعی است.

آمانو همچنین روز دوشنبه در برابر اعضای شورای حکام در نطق آغازین خود گفت که «آژانس به راستی‌آزمایی منحرف نشدن مواد هسته‌یی اعلام شده توسط ایران تحت توافق‌نامه‌ پادمان ادامه می‌دهد» و ادعا کرد که با این حال « ایران همکاری لازم را برای این‌که ما بتوانیم درباره‌ فقدان مواد و فعالیت‌های هسته‌یی اعلام نشده ابراز اطمینان کنیم ارایه نمی‌کند. به همین دلیل آژانس نمی‌تواند نتیجه بگیرد که همه مواد هسته‌یی در ایران ماهیت صلح‌آمیز دارند.»

وی همچنین با ذکر اینکه « ایران به پیشبرد پروژه‌های مربوط به آب سنگینش ادامه می‌دهد. تعداد سانتریفیوژ‌هایی که توسط ایران نصب شده نیز همچنان افزایش می‌یابد؛ میزان اورانیوم غنی شده تحت اختیار ایران نیز همین‌طور» گفت که « این فعالیت‌ها به وضوح نقض قطعنامه‌هایی هستند که شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل تصویب کرده‌اند.»

آمانو در عین حال با ذکر اینکه «ایران همچنان کد اصلاحیه 3.1بخش عمومی ترتیبات فرعی را اجرا نمی‌کند» افزود که «با توجه به اظهاراتی که ایران در رابطه با ساخت راکتورهای تحقیقاتی جدید تاسیسات جدید غنی‌سازی اورانیوم و راکتورهای برق بیان کرده‌ است، این مساله باعث نگرانی است.»

آمانو همچنین گفت که با وجودی که در نشست قبلی شورای حکام در ماه مارس ابراز امیدواری کرده بود بتواند در نشست ماه ژوئن پیشرفتی واقعی را در شفاف‌سازی مسایل حل نشده مربوط به برنامه‌ هسته‌یی ایران گزارش دهد، افزود که در حال حاضر « این امر امکان پذیر نیست.»

وی درباره مذاکرات بین آژانس و ایران که از ماه ژانویه سال 2012 آغاز شده است، گفت که «چند وقت است روی دور باطل افتاده‌ایم. این روش مناسبی برای پرداختن به موضوعات بسیار مهم برای جامعه بین‌المللی از جمله ایران نیست. ما باید بدون تاخیر بیشتر به نتایج ملموس دست یابیم تا بتوانیم اعتماد بین‌المللی به ماهیت صلح‌آمیز فعالیت‌ها هسته‌یی ایران را احیاء کنیم. برای تحقق این هدف، آژانس دیدگاهش را درباره‌ عناصری که رویکرد ساختاری باید شامل حال آن‌ها باشد اعلام کرده است.»

وی از ایران خواست به سوالات آژانس درباره‌ پارچین و کارشناس خارجی پاسخ و به آژانس اجازه‌ دسترسی به سایت پارچین را بدهد و تاکید کرد که «آژانس به گفت‌وگوی سازنده‌ای که بتواند به نتایج ملموس منجر شود، متعهد است.»

آمانو از ایران خواست که توافق‌نامه‌ پادمان را اجرا کند و «برای تحقق نتایج ملموس در حل همه‌ مسایل باقی‌مانده تعامل داشته باشد.»

آمانو در حالی این اظهارات را بیان می‌کند که ایران همواره اعلام کرده است که فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی‌اش را زیر نظر آژانس ادامه می‌دهد و بازرسان دیده‌بان هسته‌یی سازمان ملل همواره بر این فعالیت‌ها نظارت دارند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : پنج شنبه 16 خرداد 1392برچسب:, | 23:30 | نویسنده : هــــفـــتــــکـل ســـــــلام |