مبارزه با آمریکا یعنی کار، کار، کار/ اگر پیشرفت اتفاق نیفتد، عدالت در واقع توزیع فقر است

وی در خصوص معضلات کشور گفت:ما هم منابع انسانی داریم و هم منابع طبیعی، اما سوال اینجاست که با توجه به این منابع چرا کشور دچار مشکل است؟ ما نباید منکر زحمات دولت های گذشته شویم. دولت های سازندگی و اصلاحات زحمت های بسیاری کشیده شد، هر چند که ما انتقادهای جدی هم داریم.دولت نهم و دهم نیز زحمت های بسیاری کشید، هدفمندی یارانه ها، زنده کردن شعارهای انقلاب، مسکن مهر و سفرهای استانی کارهای با ارزش این دولت ها بود. اما با وجود این زحمت ها هم اکنون در نقطه مطلوبی قرار نداریم.

قالیباف در خصوص برنامه اقتصادی خود بیان کرد:تورم و گرانی امروز از مشکلات اساسی مردم است. شاهدیم که برخی کالاها از یک سو گران می شوند و از سوی دیگر حجم کالاها نیز کاهش می یابد. این شرایط از بی سامانی می آید.

وی به مشکلات بیکاری اشاره کرد و گفت:کار جوهره یک انسان است. وقتی در جامعه ما فردی شغل ندارد، هم رفاهش و هم هویت انسانی اش سلب می شود.خانواده های بسیاری به من مراجعه می کنند که دغدغه شغل دارند. در خانواده ای که فردی بیکار است، اعضاء آن خانواده شرمنده هم می شوند.در این شرایط هم سرمایه های اجتماعی و انسانی را از دست می دهیم، هم سرمایه های مادی.

قالیباف ادامه داد: من معتقدم مردم باید در جریان زمانبندی فعالیت های مدیران خود قرار بگیرند. من در شهرداری هم برای پروژه های بزرگ و کوچک زمانبندی تعریف کردم. برای ساماندهی اقتصادی کشور هم زمانبندی دو ساله اعلام کرده ام.اولین اقدام ما برای آرامش اقتصادی، این است که قیمت ارز را به  ثبات و آرامش برسانیم و جلوی تصمیمات خلق الساعه را بگیریم. اقدام دیگرمان هم کاهش هزینه تولید است.در گام بعدی به دنبال کاهش قیمت ها می رویم.

وی ادامه داد: آرامش اقتصادی در 6 ماه اول تاثیرات خود را نشان می دهد و پس از دو سال به ثبات می رسد.

قالیباف در پاسخ به سئوالی در رابطه با نگرانی مردم از عملی نشدن شعارها گفت: مردم حق دارند که به مدیران اعتماد نکنند. اما ضمانت وعده های من کارنامه گذشته من است. شهروندان تهرانی می دانند که من هیچ وعده ای به آنها ندادم که عمل نکرده باشم.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش تاکید کرد: اقتصاد باید مردمی باشد و دخالت های دولت باید کم شود. دولت باید چابک باشد و تنها به نفت متکی نباشد.

قالیباف در رابطه با اجرای هدفمندی یارانه ها بیان کرد: یکی از مزیت های این دولت این بود که هدفمندی یارانه ها را اجرا کرد. البته ما انتقاداتی به شیوه اجرا داریم. چون یارانه تولید و صنعت داده نشد. حتما باید به کشاورزی و صنعت توجه ویژه داشته باشیم.

وی افزود: مردم باید در بازار خودرو قدرت تصمیم گیری داشته باشند. نباید برای هر کدام از امکانات اولیه خودرو از مردم پول جداگانه دریافت کرد.

اهم اظهارات قالیباف را در ادامه می خوانید:

 در واقعی کردن قیمت‌ها به حقوق ملت کمتر توجه شد. وقتی قیمت‌ها بالا آمد آیا ملت حقی ندارد؟ من می گویم حق دارد. اگر قرار است بنزین آزاد بخرم چرا باید خودرویی بخرم که به ازای هر 100 کیلومتر 11 لیتر مصرف کند. امروز در دنیا در 100 کیلومتر 6 لیتر مصرف می‌کند. باید به این مسائل رسیدگی جدی شود.

در کشورمان حزبی که برنامه داشته باشد نداریم.

 ما سند بالادستی داریم و باید به آن پایبند باشیم. به سند برنامه 1404 باید پایبندی جدی باشد و همه برنامه‌ها مطابق با آن باشد. چرا تا الان 40 درصد برنامه عملی نشده است؟

 به عنوان رئیس دولت مکلف هستم به سند 20 ساله و برنامه‌های 5 ساله توسعه پایبند باشم.

 برنامه‌ای که من تدوین کردم تحت عنوان پیشرفت و عدالت است. اگر پیشرفت اتفاق نیفتد، عدالت در واقع توزیع فقر است.

من به عنوان رئیس دولت نمی‌توانم بگویم چوب لای چرخم می‌کنند و نمیتوانم کار کنم. نمی توانم بگویم قانون اساسی به رئیس جمهور اختیارات کافی نداده. اینها بهانه جویی است. ما با همین قانون ها کاندیدا شده‌ایم. قانون اساسی باید همه جایش اجرا شود نه اینکه فقط آنجا را که دوست داشتیم اجرا کنیم.
 
 رهبر انقلاب سیاست‌های کلان کشور را دنبال می‌کنند و سیاست‌های ایشان باید اجرایی شود.

 برای پیشرفت سه شاخصه داریم. یک رشد تکنولوژی داشته باشیم، دومین رشد اقتصادی و سوم رشد اجتماعی.

 امروز بعضی اقوام و گروه‌ها احساس می‌کنند سهمی در دولت ندارند. نباید اینگونه باشد. دانشگاه و دانشجو و زنان و جوانان و ... همه باید از حقوق اجتماعی برخوردار باشند. الان هر کس به مرکز نزدیک‌تر است برخوردار است. اینها خوب نیست.

 در تهران فاصله بین شمال و جنوب را حل کردیم و اولین بار است که با قدرت عرض می‌کنیم این مسئله رعایت شده.

سیاست خارجی باید منافع ملی و امنیت ملی یک کشور را و در واقع هویت دینی و انقلابی یک کشور را و همچنین هویت ملی را تضمین کند. این وظیفه‌ای است که به دوش سیاست خارجی است.

ما یک سیاست خارجی و یک دستگاه دیپلماسی خارجی داریم. هیچ جا قانون اجازه نداده که رئیس دولت می‌تواند سیاست خارجی را تغییر دهد. سیاست خارجی متعلق به حاکمیت است. رئیس دولت در این باره نقشی اساسی دارد اما همه اختیارات به دست رئیس دولت نیست. مگر هر دولتی آمد می‌تواند بگوید من سیاست خارجی را عوضی می‌کنم؟ در کشور های دنیا هم همینطور است. هر کس بگوید من تغییرات عظیم در سیاست خارجی می دهم، یک شعار است.

آنچه باید به آن توجه شود این است که دستگاه دیپلماسی نباید هزینه‌زایی کند. وزارت خارجه و شورای امنیت ملی دو مرکز مهم هستند. معتقدم باید حتما دیپلماسی ما و حوزه وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ملی، در اولویت هستند و برنامه مشخصی برای آنها دارم و دیپلماسی اقتصادی را هم مبنای کار قرار می‌دهیم.

موقعیت جغرافیایی کشور ما به گونه‌ای است که این فرصت را در اختیار ما قرارداده. 70 درصد نفت و گاز جهان یا درشمال کشورمان است یا در جنوب.

ما باید انسجام داخلی را بالا ببریم. سیاست خارجی هرچه باشد، تعامل یا تقابل یا مذاکره یا رقابت، هرکدام باشد. البته برخی مواقع همه با هم باید پیگیری شود. اما اگر در داخل انسجام و همدلی و قدرت اقتصادی نداشته باشیم، هر دولتی مورد تحسین مردم خودش قرار نگیرد هیچ وقت مورد تحسین مردم دنیا قرار نخواهد گرفت و هیچکدام از دیپلمات‌هایش چه در مقابله و چه در مذاکره موفق نخواهد بود.

 مبارزه با آمریکا یعنی کار، کار، کار.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : سه شنبه 7 خرداد 1392برچسب:, | 23:24 | نویسنده : هــــفـــتــــکـل ســـــــلام |