از مهلت ۵ روزه شورای نگهبان برای تایید صلاحیت ها تا احتمال تایید صلاحیت ۱۰ کاندیدا

با این حال هنوز جذاب‌ترین قسمت تایید صلاحیت نامزد‌های ریاست‌جمهوری امسال پس از احتمال تعدد نامزدها شیوه و آیین‌نامه جدید بررسی صلاحیت‌هاست.

در تازه‌ترین اظهارات در این‌باره عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان درباره دلیل در خواست برنامه از بعضی نامزدها گفته است: در اصل ۱۱۵ قانون اساسی یکی از شرایط ذکر شده مدیر و مدبر بودن یک نامزد ریاست‌جمهوری است.

کدخدایی افزود: ممکن است این سوال مطرح شود که در این میان افرادی که سابقه مدیریت نداشته‌اند چه سرنوشتی پیدا می‌کنند؟ ما نمی‌توانیم این افراد را محروم کنیم. ممکن است فردی وجود داشته باشد که صلاحیت داشته باشد و دارای مدیریت قوی باشد اما پنهان باشد زیرا هیچ کار اجرایی و مدیریتی نداشته است بنابراین ما به این فکر رسیدیم که افراد برنامه‌های خود را ارائه کنند و بتوانند از این برنامه‌ها در جلساتی که با حضور کارشناسان شورای نگهبان تشکیل می‌شود دفاع کنند.

این موضوع راهی است که اعضای شورای نگهبان بتوانند به توانایی‌ها و مدیریت فرد پی ببرند و این‌که آیا آن فرد برنامه‌ای برای اداره کشور دارد؟ وی تصریح کرد: ارائه برنامه توسط نامزدها گامی برای شناخت بیشتر اعضای شورای نگهبان نسبت به نامزدهاست و آن‌ها بهتر می‌توانند درباره افراد ثبت‌نامی اظهارنظر کنند.
این در حالی است که یک عضو شورای نگهبان گفته «ممکن است این شورا بیش از ۱۰ نفر را هم تایید صلاحیت کند.»

آیت‌الله محمد مومن، عضو فقیه شورای نگهبان دیروز در همایش ائمه جماعات گفت: مردم باید تصمیم نهایی را بگیرند و فرد اصلح را به ریاست‌جمهوری برگزینند.

وی افزود: شورای نگهبان شرایط هر یک از ۶۸۶ نفری را که ثبت‌نام کرده‌اند، مورد بررسی قرار می‌دهد و با توجه به اسناد و ادله قانونی صلاحیت‌ها را بررسی می‌کند.

آیت‌الله مومن در حالی‌که براساس اصل ۱۱۳ قانون اساسی رییس‌جمهوری را پس از مقام معظم رهبری دارای بالاترین اختیارات می‌دانست، با بیان این‌که «در قانون اساسی ایران ولایت امر در زمان غیبت با فقیه جامع‌الشرایط است» افزود: این ولایت دنباله ولایت پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) بوده و همان اختیارات برای ولی‌فقیه هم محفوظ است.

در هر حال، در صورت تحقق یافتن این امر یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری رکورد پرتعداد‌ترین رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری سه دهه اخیر را می‌شکند. با این حال این‌که این انتخابات از نظر تعداد نامزد‌ها به پای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۵۸ با ۱۲۴ نامزد رسمی برسد امری نا ممکن می‌کند. این در حالی است که ۶۸۶ نفر برای نامزدی ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرده‌اند.

انتخابات سال ۱۳۸۴ هم با ۱۰ نامزد رسمی انتخابات پرتعدادی بود. اما حکایت یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری و انتخابات‌اش حکایت دیگری است.

انتخاباتی که با عدد ۴۰ آغاز شد. حبیب‌الله عسگر اولادی نخستین سیاستمداری بود که تعدد نامزد‌ها را پیش‌بینی کرد. دبیرکل جبهه پیروان امام و رهبری پیش‌بینی کرد که انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم با حضور ۴۰ نامزد رقم بخورد؛ ۲۵ نامزد اصولگرا و ۱۵ نامزد اصلاح‌طلب.

حالا اما باید منتظر چند روز آینده و نتیجه تایید صلاحیت های شورای نگهبان بود و دید بالاخره چه آینده ای برای انتخابات یازدهم رقم خواهد خورد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : شنبه 28 ارديبهشت 1392برچسب:, | 14:53 | نویسنده : هــــفـــتــــکـل ســـــــلام |