آخرین تحولات آرایش جناح های سیاسی بعد از ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری

در حالی‌که نظرسنجی ملاک تعیین نامزد ائتلاف اکثریت بود و براساس همین نظرسنجی‌ها منوچهر متکی منتظر اعلام نامش به عنوان نامزد رسمی این ائتلاف بود، محمدحسن ابوترابی‌فرد به عنوان نامزد معرفی شد.

ابوترابی‌فرد که آخرین فردی بود که به این ائتلاف پیوسته بود، در ستاد انتخابات کشور درباره این‌که نتیجه ائتلاف اکثریت اصولگرایان (3+2) چه خواهد بود، گفت: دبیر ائتلاف نتیجه را اعلام کردند و بنده به عنوان برادر کوچک‌تر از این جمع به عنوان کاندیدای دوره یازدهم برگزیده شدم و ثبت‌نام کردم. 3+2 مجموعه ارزیابی‌ها و نظرسنجی‌ها را مورد توجه قرار داد که در آن سیر رشد دوستان در تقویت پایگاه اجتماعی نیز مدنظر بود. ابوترابی‌فرد در پاسخ به پرسش مکرر خبرنگاران درباره خروجی اصلی ائتلاف و احتمال ثبت‌نام دیگر اعضای ائتلاف 3+2 گفت: متاسفم که برخی به دنبال این‌ هستندکه اشکالی را مطرح کنند، ما باید نگاه مثبت داشته باشیم. ائتلاف یک گام بلند بود و همه اعضا نظرها را تایید کردند و در چارچوب توافق عمل شد.

با وجودی که باهنر پس از معرفی ابوترابی‌فرد اعلام کرده بود که در انتخابات ثبت نام نمی‌کند، محسن کوهکن عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری به خبرنگارایسنا گفت که در جلسه شنبه 21اردیهشت این جبهه، 16 تشکل از وی درخواست کردند که نامزد انتخابات شود.

امیر مقدم دبیر کمیته اطلاع‌رسانی و روابط عمومی ستاد محمدرضا باهنر نیز با بیان این‌که «باهنر در نظرسنجی‌ها در بین مابقی اعضا رتبه اول را داشت» گفت که «فرآیند انتخاب گزینه این ائتلاف خارج از توافقات از پیش تعیین شده بوده است.»

هرچند در پایان دوره ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نامی از باهنر در میان ثبت نام‌کنندگان وجود نداشت، اما منوچهر متکی با حضور در ستاد انتخابت کشور،به نوعی پایان ائتلاف 2+3 را اعلام کرد.

متکی در ستاد انتخابات کشور گفت که «ما پایبند اصول مصوب ائتلاف و تصمیم‌سازی براساس اتفاق آراء ‌و خروجی داشتن بر اساس نظرسنجی‌ها هستیم.»

وی در جواب سوالی مبنی بر این‌که نامزد نهایی ائتلاف اکثریت اصولگرایان کیست؟ گفت: تاریخ همه چیز را مشخص می‌کند.

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود در جلسه ائتلاف اصولگرایان خروجی این ائتلاف تغییر کرده است، گفت: من در این جلسه حضور نداشتم.

علی اکبر ولابتی درباره نحوه انتخاب نامزد ائتلاف اکثریت با اشاره به این‌که «من از جزئیات نظرات آیت‌الله مهدوی کنی اطلاعی ندارم»، اظهار کرد: من شنیده‌ام که در ائتلاف اکثریت اصولگرایان، دو نفر دو رای و یک نفر یک رای آورده است؛ بنابراین برای تعیین تکلیف، حکمیت را به آیت‌الله مهدوی سپردند که ایشان هم ابوترابی را برگزیده است. من به نقل از کسی شنیده‌ام که آقای مهدوی گفته است اگر یک نفر روحانی و غیر روحانی در شرایط برابری قرار بگیرند ایشان فرد روحانی را می‌پذیرد.

ائتلاف پیشرفت

ائتلاف پیشرفت هم حال و روز خوشی ندارد و ورود سعید جلیلی، هاشمی و رحیم مشایی محاسبات این ائتلاف را نیز به چالش کشانده است. در حالی‌که تا چندی پیش نظرسنجی ملاک تعیین نامزد این ائتلاف بود، اما اکنون نظر جامعتین هم مهم تلقی شده است. ولایتی و حدادعادل بیان کرده‌اند که به نظر جامعتین احترام می‌گذارند در حالی‌که ساز قالیباف برای جدایی کوک شده است.

محمدباقر قالیباف در نشست سراسری ستادهای مردمی خود که با رونمایی از برنامه‌هایش برای دولت احتمالی آینده همراه بود ،گفته است که با اتفاقات و وقایعی که در روز آخر ثبت‌نام افتاد، آرایش انتخاباتی دگرگون شده و باید گفت که موضوع ائتلاف،‌ صورت مساله‌ای پاک شده است.

با این حال غلامعلی حدادعادل در حاشیه مراسم ختم محمود مرتضایی‌فر، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اگر رأی جلیلی جهش داشته باشد، ائتلاف پیشرفت این واقعیت را نادیده نمی‌گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نظر قالیباف هم همان نظر ائتلاف پیشرفت است؟، اظهار کرد: الان هیچ‌کس به نفع دیگری کنار نمی‌رود، اما نظر ما این است که اگر جلیلی در حد قابل توجهی رای داشته باشد، ائتلاف پیشرفت به آن توجه می‌کند.

حدادعادل در پایان گفت: ائتلاف پیشرفت هم به نظرسنجی توجه می‌کند و هم به نظر جامعتین؛ البته نظر جامعتین هم با وحدت است.

علی اکبر ولایتی نیز در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق با بیان این‌که «ائتلاف پیشرفت دچار رقابت‌های داخلی نشده است و تابع تصمیم جامعتین خواهد بود»، گفته است که در صورت حمایت جامعتین از سعید جلیلی، ائتلاف پیشرفت از وی حمایت خواهد کرد.

این عضو ائتلاف پیشرفت نظرسنجی را فقط یک معیار در ائتلاف پیشرفت دانسته و اظهار کرده است: در نهایت ما تابع نظر جامعتین هستیم؛ البته جامعتین به نظرسنجی‌ هم توجه می‌کند.

وی همچنین با بیان این‌که «اگر تصمیم جامعتین این باشد که من کنار بروم، حتما این کار را انجام می‌دهم»، اظهار کرد: درهای ائتلاف پیشرفت باز است. ما نمی‌دانستیم که جلیلی برای انتخابات ثبت‌نام می‌کند. اگر جامعتین از جلیلی حمایت کرد، ما هم از جلیلی حمایت می‌کنیم.

اصلاح‌طلبان

آرایش سیاسی اصلاح طلبان با ورود هاشمی کمی منظم شده است. پس از حمایت خاتمی از حضور هاشمی در انتخابات ،سایر اصلاح‌طلبان نیز از هاشمی استقبال کرده‌اند. عارف و شریعتمداری دو نامزد اصلی اصلاح‌طلبان هرچند تاکنون به نفع هاشمی کناره‌گیری نکرده‌اند، اما اعلام کرده‌اند که حاضر به کناره‌گیری هستند. کواکبیان نیز کناره‌گیری خود را منوط به تصمیم شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری کرده است.

حسن رسولی سخنگوی ستاد انتخابات محمدرضا عارف گفت: عارف پس از اعلام نظر شورای نگهبان درباره نامزدها موضع خود را درباره کناره‌گیری از کاندیدا‌توری به نفع هاشمی رفسنجانی اعلام می‌کند.

وی با اشاره به این‌که «محمدرضا عارف پیش ازاین بارها اعلام کرده است که اگر سیدمحمدخاتمی یا هاشمی رفسنجانی کاندیدا شوند، از عرصه انتخابات کناره‌گیری می‌کند»، اظهار کرد: آقای عارف بارها اعلام کردند که با هیچکدام از این دو شخصیت بزرگوار رقابت نخواهند کرد و اکنون نیز موضع ایشان همین است.

محمد شریعتمداری نیز در حاشیه مراسم ختم محمود مرتضایی‌فرد در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا به نفع هاشمی کنار می‌روید؟ اظهار کرد: من نمی‌دانستم که هاشمی وارد انتخابات می‌شود. در جلسه‌ای که با هاشمی داشتم به من گفت با توجه به این‌که وجود آرا و افکار مختلف ضرورت دارد، در حال حاضر بهتر است نامزدی انصراف ندهد و همه‌ نامزدها در صحنه حاضر باشند و حرف‌های‌شان را بزنند.

شریعتمداری افزود: مساله کناره‌گیری من به نفع هاشمی مطرح است و اجازه بدهید کمی جلوتر برویم تا شرایط مشخص شود.

همچنین محسن بهرامی سخنگوی ستاد انتخاباتی محمد شریعتمداری گفت: آقای شریعتمدای قطعا با هاشمی رقابت نخواهد کرد و در روزهای آینده کناره گیری شریعتمداری رسما اعلام می شود.

با وجودی که حسین قوامی عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری اظهار کرده است که در برنامه‌های انتخاباتی مصطفی کواکبیان هیچگونه خللی ایجاد نشده است و این برنامه‌ها کماکان ادامه خواهد داشت،کواکبیان در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر گفت: من از طرف حزب مردم‌سالاری نامزد انتخابات شدم و بنابراین در جلسه فوق‌العاده‌ای که خواهیم داشت تصمیم می‌گیریم که من در انتخابات باقی بمانم یا به نفع هاشمی کنار بروم. با این وجود در اخبار آمده است که به زودی از 50 برنامه مصطفی کواکبیان طی مراسمی رونمایی می شود.

هرچند حسن روحانی را نمی توان اصلاح طلب نامید، اما وی همزمان با هاشمی گرایش هایی را به اصلاح طلبان پیدا کرده است به گونه ای که وی گفته است: من با آقای هاشمی و خاتمی سال‌ها کار کرده‌ام و افکار من به آن‌ها بسیار نزدیک است، البته من نظرات شخصی خود را نیز دارم.

روحانی گفته است براساس مذاکراتی که با هاشمی داشته در نهایت، در روز انتخابات یکی از این دو نفر باقی خواهد ماند.

مسعود پزشکیان هم گفته است که برای انتخابات ثبت‌نام کرده‌ام اما احتمال اینکه ادامه ندهم، خیلی زیاد است.

جواد اطاعت هم تاکید کرده است: من تابع اجماع و نظر جبهه اصلاحات هستم و نتیجه اجماع را می‌پذیرم.

روزگاری درباره هاشمی گفته می‌شد که وی راهنمای راست می‌زند، ولی به چپ می‌پیچد که البته در سال 92 به نظر می‌رسد وی جفت راهنما زده ولی معلوم نیست به کدام سوی بچرخد!

جبهه پایداری انقلاب اسلامی

با وجودی که باقری لنکرانی به عنوان نامزد جبهه پایداری برای انتخابات ریاست جمهوری برگزیده شد، اما بیژن نوباوه عضو جبهه پایداری انقلاب اسلامی با بیان این‌که «سعید جلیلی دور از جبهه پایداری نیست» گفت: جلیلی در ابتدا یکی از گزینه‌های جبهه پایداری بود که به دلایلی ایشان به این شکل وارد عرصه انتخابات شد، اما هنوز جلیلی جزو گزینه‌های جبهه پایداری است.

با این حال محمد سلیمانی در مورد احتمال تغییر نظر جبهه پایداری و حمایت این جبهه از جلیلی گفت: ممکن است این اتفاق برعکس بیافتد، یعنی این‌که ممکن است جلیلی به نفع لنکرانی کنار بکشد، ما این احتمال را می‌دهیم ولی در جریان نیستم در این رابطه رایزنی شده است یا خیر. این عضو جبهه پایداری اظهار عقیده کرد که اگر جلیلی عاقلانه فکر و عمل کند، باید به نفع لنکرانی کنار رود.

از سویی جبهه پایداری انقلاب اسلامی با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که تغییری در تصمیم این جبهه برای معرفی نامزد اصلح حاصل نشده است و حضور نامزدهای گفتمان انقلاب اسلامی برای گسترش مواضع گفتمانی، فرصت مناسبی است.

جریان دولت

حضور احمدی‌نژاد در کنار رحیم مشایی در ستاد انتخابات کشور، حجت را بر دولتی‌ها تمام کرد ودولت را به منسجم ترین جریان انتخاباتی تبدیل کرد به گونه‌ای که جوانفکر، رحیمی و خلیلیان طی روزهای گذشته انصراف خود را اعلام کردند.

جوانفکر در مورد انصراف خود از انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: من اعلام کرده‌ام که مسیر دولت احمدی‌نژاد را ادامه می‌دهم، زیرا راه احمدی‌نژاد را قبول دارم. اما هنگامی که احمدی‌نژاد در ستاد انتخابات حضور یافت و نظر خود را در مورد مشایی اعلام کرد، من هم نظر احمدی‌نژاد را قبول کردم و چون به احمدی‌نژاد اعتماد دارم از مشایی حمایت کردم.

جوانفکر در ادامه افزود: اما در فضای رسانه‌ای این‌گونه وانمود شد که رییس‌جمهور به من یا رحیمی برای انصراف فشار آورد که این دروغ محض است، احمدی‌نژاد با من هیچ تماسی نداشت و درخواست مستقیم یا غیرمستقیمی از رییس‌جمهور درمورد انصراف من به نرسید.

مشاور مطبوعاتی رییس جمهور در پایان با بیان این‌که برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری با رییس جمهور هیچ صحبتی نداشته‌ام، خاطر نشان کرد: من خود به این نتیجه رسیده‌ام که باید وارد انتخابات ریاست جمهوری شوم. رییس جمهور هم هیچ توقعی ندارد که در این مسائل دیگران با ایشان مشورت کنند.

محمدرضا رحیمی نیز به دلیل اولویت امور اجرایی در مدت باقی مانده دولت دهم از نامزدی انتخابات ریاست جمهور کناره گیری کرد.البته خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که انصراف وی از کاندیداتوری در راستای حمایت از هیچ کدام از کاندیدا‌ها نبوده است.

جامعتین

حجت‌الاسلام احمد سالک عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در مورد نظر جامعتین درخصوص خروجی نهایی ائتلاف 2+1 گفت: امیدواریم جامعتین در این هفته بتواند در جلسات خود در مورد 2+1 به نتیجه برسد، این جلسه در مورد کل ائتلاف پیشرفت، نظرسنجی‌ها و بحث‌های پیرامون آن است.

وی ادامه داد: امیدواریم نتیجه در مورد 2+1 تا آخر هفته حاصل شود که خروجی آن، خروجی ائتلاف است، البته نظر شخصی من در این رابطه بر روی آقای ولایتی است.

سالک همچنین در مورد نظر جامعتین درباره ابوترابی‌فرد گفت: جامعتین در مورد آقای ابوترابی نظری ندارد و در این رابطه وارد نشده است.

اما همه این اخبار و اظهار نظرها در فضایی مطرح می‌شود که پرونده کاندیداهای ثبت نام شده در شورای نگهبان در دست بررسی است و اخبار و شایعات مربوط به کم و زیاد شدن لیست تایید صلاحیت شدگان التهاباتی را در ستادها ی کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری حداقل تا سه شنبه هفته آینده ایجاد خواهد کرد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : جمعه 27 ارديبهشت 1392برچسب:, | 16:55 | نویسنده : هــــفـــتــــکـل ســـــــلام |