اوباما: ایران حامی تروریسم و در پی سلاح هسته ای است

اوباما در گفتگو با نشریه بلومبرگ ایران را بازیگر بی مسئولیت درسطح بین المللی خواند وگفت: ایرانی ها هم از تروریسم حمایت و هم همسایگان خود را تهدید می کنند.

اوباما نظام دین سالار ایرانیان را نفرت انگیز دانست و گفت: البته آنها اهل استراتژی هستند و یک دفعه و بی برنامه و بی اختیار عمل نمی کنند، آنها دیدگاهی جهانی دارند، منافع خود را در نظر می گیرند و به هزینه ها و فایده ها پاسخ می دهند . اوباما البته اذعان کرد ایران کشوری بزرگ و قدرتمند است که خود را بازیگری مهم در سطح بین المللی می بیند به همین دلیل مهمترین چیزی که من به نخست وزیر اسرائیل و اعضای کنگره آمریکا گفته ام این است که عمیقا از هر لحاظ به نفع ماست که اجازه دهیم روند دیپلماسی با ایران ادامه پیدا کند و به نتیجه برسد  اوباما افزود حتی اگر نتوانیم به توافق نهایی با ایران برسیم حداقل فایده ای که این روند برای ما دارد این است که توانسته ایم مدت شش ماه برنامه هسته ای آنها را متوقف کنیم . ضمن آنکه دید و اطلاعات ما درباره برنامه ایران وسیعتر شده است همچنین همه ساختارهای تحریمهای ما همچنان به قوت خود باقی خواهد بود . شاید اقتصاد آنها در این دوره شش ماهه تا یک ساله اندکی بهتر شود اما من قول می دهم تنها کاری که ما باید انجام دهیم این است که دوباره تحریمها را با یک اشاره برگردانیم .

اوباما در ادامه گفتگو با نشریه بلومبرگ گفت: این تفکر که در اثنای مذاکرات با وضع تحریم های بیشتر موضعمان تقویت می شود اشتباه است ، اشتباه است که بگوییم « ما می خواهیم شما را بیشتر تحت فشار قرار دهیم» . البته نود و پنج درصد تحریمها همچنان پابرجاست ، با وجود اینکه ایرانیها سرگرم مذاکره با شرکتهای اروپایی هستند و شرکتهای نفتی با ایران در تماس هستند و به ایران هم رفته اند ، اما هیچ کسی با ایران قرارداد نبسته است زیرا آنها می دانند تحریمها هنوز سر جایش است . آنها ممکن است بخواهند جای خود را در اول صف انتظار تثبیت کنند تا زمانی که توافق نهایی حاصل شود و تحریمها برداشته شود . اما ما پیامی کاملا روشن به آنها فرستادیم و همچنین به همه شرکای خود در پنج به علاوه یک هم پیام دادیم که آنها بهتر است به شرکای خود بگویند تحریمها هنوز سرجایش است و از جمله آنها تحریمهای یکجانبه آمریکاست و ما آن تحریمها را اجرا می کنیم و تاکنون در جریان این مذاکرات این تحریمها را اجرا کرده ایم . البته عده ای داخل ایران هستند که درباره انگیزه ها و نیات ما اساسا تردید دارند و فکر می کنند ما در نهایت نمی خواهیم تحریمها را از روی ایران برداریم . در عین حال ما نیز درباره آنها تردید داریم که حاضر باشند برنامه هسته ای خود را کنار بگذارند.رئیس جمهور آمریکا در ادامه درباره تحولات سوریه گفت گزینه نظامی برای سوریه مناسب نیست .اوباما افزود همچنان برای ما این فرصت وجود دارد که این مسئله را از طریق سیاسی حل کنیم من گزینه های زیادی را بررسی کرده ام ، سناریوها و احتمالات زیادی را در نظر گرفته ام . تاکنون هیچ کس نتوانسته است مرا متقاعد کند که عملیات نظامی گسترده در سوریه مشکل را حل می کند حتی اگر این عملیات بدون استقرار نیروی زمینی باشد . و کسانی که ادعا می کنند این راه جواب می دهد بدون داشتن بسیاری از اطلاعات لازم این حرف را می زنند .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : دو شنبه 12 اسفند 1392برچسب:, | 21:28 | نویسنده : هــــفـــتــــکـل ســـــــلام |