باز این چه شورش است که در خلق عالم است

در طول تاریخ قیام‌های متعددی صورت گرفته است. شخص یا اشخاص متعددی با انگیزه‌های گوناگون دست به قیام زده‌اند، ولی با گذشت اندک زمانی فراموش شده‌اند و هرگز به سینه تاریخ سپرده نشده‌اند و در گذر تاریخ از یاد‌ها رفته‌اند. اما در این بین، ما به واقعه عظیم عاشورا بر می‌خوریم که بعد از هزار و  چهارصد و اندی سال همیشه زنده و پویا است و گویا هرگز تکراری نمی‌شود، حتی دسیسه‌های دشمن، در طول تاریخ برای از بین بردن یاد و نام عاشورا کوششی بی فایده بوده است و در واقع ابعاد این قیام عظیم به گستره تمام زمین و زمان‌ است که نمی‌شود از آن کنار زد. خون پاک امام حسین (علیه السلام) هر سال در روز عاشورا جوشش می‌کند و هرگز خاموش نخواهد شد.

به راستی! راز ماندگاری قیام عاشورا چیست؟ چرا گذر زمان هرگز باعث تکراری شدن این قیام نمی‌شود؟

هر سال گویا شور این قیام بیشتر از سال قبل می‌گردد. واقعیت این است که عاشورا «فرا زمان» و «فرا مکان» است. هرگز عظمت ابعاد این حادثه عظیم در سال 61 هجری خلاصه نشده است و امروز با بررسی در ادبیات و فرهنگ و اعتقادمان در می‌یابیم که این فرهنگ غنی با زندگی ما عجین شده است.

هر سال محرم که می‌شود، ولوله‌ای در عالم می‌شود و واقعا انسان متحیر می‌ماند که چگونه زمین و زمان مهیای تکرار واقعه‌ای عظیم می‌گردد و گویا از عمق وجود خود می‌شنوی ندای ماندگار عاشورائی را که می‌گوید: باز این چه شورش است که در خلق آدم است.

مدیریت عاقلانه و برگرفته از سرچشمه زلال وحی و روح پاک و اخلاص بی نظیر حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام ) باعث شده که عاشورا به یک مکتب و مدرسه تبدیل شود. مکتبی که در آن، زمینه برای خودسازی و اصلاح انسان‌ها فراهم آورده است. تا جایی که امام رضا (علیه السلام) فرمودند: «همه ما اهل بیت، کشتی‌های نجات هستیم و لیکن سفینه و کشتی جدم حسین (علیه السلام) گسترده‌تر و در دل دریاها و موج‌های خروشان باشتاب‌تر و سریع‌تر است». [1]

بدون شک عاشورا با گوشت و خونین انسان‌ها عجین شده  و نمی‌شود از آن‌ها گرفت، بنابراین پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرماید: همانا برای شهادت حسین در قلب مومنین حرارتی است که هرگز سرد نخواهد شد. [2] در پرتو این حرارت و شور، نسبت به قیام امام حسین (علیه السلام) و در لوای خمیه‌های عزاداری آمادگی روحی جهت پذیرش حقیقت و احکام ناب دین مهیا می‌شود.

رهبران بزرگی که در طول تاریخ، قیام های بزرگی را رقم زده اند، تأسی به قیام عاشورا کرده‌اند. معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) ریشه اصلی موفقیت قیام خود را الگو گیری از قیام امام حسین (علیه السلام) می‌داند و در تبیین هدف خود می‌فرماید: این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.
یعنی در پرتو برگزاری جلسات و روضه‌های امام حسین (علیه السلام) احکام و حقایق دین تبیین می‌شود و باعث حفظ دین می‌گردد.

گاندی؛ رهبر هند که توانست این شبه جزیره را از یوغ وجود مستکبران پاک کند و با قیام خود کشورش را نجات دهد، می‌گوید: من در این قیام بزرگ، تأسی به قیام اباعبدالله الحسین (علیه السلام) کردم و از ایشان الگو گرفتم. در واقع امام حسین (علیه السلام) به بشریت درس عزت و آزادگی داد. ایستادگی و مقاومت تا پای جان در راه هدف، سرآمد درس‌های قیام مقدس امام حسین (علیه السلام) است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : دو شنبه 13 آبان 1392برچسب:, | 23:10 | نویسنده : هــــفـــتــــکـل ســـــــلام |