الزامات ،استراتژی ها وشاخصه‌هاي نرمش قهرمانانه

منظور از نرمش قهرمانانه تغيير روش‌ها با در نظر گرفتن اصول و سياست‌هاي کلي نظام است که نبايد به هيچ عنوان خدشه‌اي در اصول وارد بيانات اخير رهبر معظم انقلاب در آستانه سفر رئيس جمهور به نيويورک براي شرکت در مجمع عمومي سازمان ملل و انجام ديدارهاي دو يا چند جانبه در خلال اين مجمع مطرح شده است. ايشان سياست کلان نظام را بازگو کردند که طبق تاکيدات ايشان نبايد در مقابل دشمن مرعوب شويم و در مقابل بايد آن‌چنان رفتاري داشته باشيم که منافع نظام با حفظ تمامي اصول تامين شود. اين همان سياستي است که امام نيز بر آن تاکيد داشته‌اندسياست کلان نظام توسط شوراي امنيت تهيه و در نهايت با تاييد مقام معظم رهبري مشخص مي‌شود. طبيعتا مسئولان و ديپلمات‌هاي سياست خارجي بايد تلاش کنند که در درجه اول هيچ خدشه‌اي به اين سياست‌ها وارد نشودمسئولان بايد بدانند که در تمامي مذاکرات دشمن حريف ماست و نبايد رفتارها و مذاکرات طوري باشد که ما مرعوب نام و سوابقشان شويم و يا احيانا قول‌هايي داده نشود که خلاف سياست‌هاي کلان نظام باشدهنر يک ديپلمات اين است که در طول مذاکرات از لبخند صحبت با لحن آرام و گاهي تند استفاده کند ولي در نهايت تلاش کنند که تمامي اين تاکتيک‌ها و تلاش‌ها به حفظ سياست‌هاي کلي نظام و کسب منافع حداکثري منتهي شود.

تعامل بر پايه بحث ما در سياست خارجي است که با صحبت، خنده و گاهي اخم همراه است، امروز زمان آن است که ديپلماسي دشمنان موقعيت خاص و شان جمهوري اسلامي در جهان را متوجه باشند. ايران از سوريه به عنوان يک کشور مقاومت پشتيباني مي‌کند اما غرب براي سرنگوني دولت وابسته به مقاومت تلاش کردسپاه خاري در چشم دشمنان بوده و هرگاه نام اين نهاد را به کار مي‌بريم اوضاع رواني دشمن به هم مي‌ريزد.

نرمش قهرمانانه تاکيد بر حکمت، عزت و در عين حال مصلحت نظام است

نرمش قهرمانانه دفاع از ارزش ها و منافع ملي است و بايد با قدرت و هنرمندانه از ارزش ها و اصول دفاع شود اين در حقيقت به اين معنا است که در سياست خارجي، ديپلماسي هنرمندانه، بايد رعايت شود و در چارچوب سياست هاي کلان نظام حرکت صورت گيردنرمش قهرمانانه در واقع تاکيد بر همين اصول است. رهبري در فرمايشاتشان اين را تفسير کردند که ما بايد متوجه باشيم که در مذاکرات طرف کيست، تا با او وارد مذاکره شويم در ديپلماسي نبايد ظلم کنيم و نه اجازه ظلم به خودمان را دهيم، آنچه مهم است اين است که از آرمان هاي ايران اسلامي دفاع کنيم.

در داخل ماهيت دموکراتيک نظام اسلامي و در منطقه تاثيرگذاري ايران بسيار مهم است، مطالبه رهبري در خصوص نرمش قهرمانانه بسيار معنادار بوده و از موضع قدرت است. براي اينکه ديپلماسي ما در تراز اين توانمندي حرکت کند بايد در صحنه جهاني برنامه‌ريزي داشته باشيم و به برخي از ابعاد توجه کنيم ادبيات فاخر نرمش قهرمانانه بسيار مهم است نبايد از ادبيات سطح پايين استفاده کرد ديپلماسي ما بايد در سطح جهان معروف بوده وديپلمات‌هاي ايراني صحبت‌هايي کنند که ادبيات آن فاخر باشد که دستيابي به اين امر نيازمند تمرين است. مذاکره جلسه سخنراني نيست و بايد طرف مقابل را به جهتي که مي‌خواهيم بکشانيم. بنابراين ديپلماسي ما بايد شجاعت بيان حقايق را داشته و ظلم‌ستيز باشد. به گونه‌اي که غربي‌ها بدانند ايران زير بار ظلم نرفته و به کسي ظلم نمي‌کند

 استراتژي در نرمش قهرمانانه

استراتژي يعني بدانيم که مي‌خواهيم چه کار کنيم و اين گونه نباشد که تيرمان را رها کنيم و هر جا که خورد بگوييم که به هدف زده‌ايم ديپلماتها بايد در يک چارچوب استراتژيک توجيه شده حرکت کنند. حتي براي ساده‌ترين مذاکرات بايد نقشه داشته باشيم. در برخي از مواقع از واقع‌بيني سوءتعبير مي‌شود. مثلا مي‌گويند واقع‌بيني يعني دنيا عوض شده اما اين واقع‌بيني نيست اينکه مي‌گويند از نظر ارتباطات دنيا به يک دهکده کوچک تبديل شده حرف مزخرفي است بلکه اينترنت افراد را از يکديگر دور کرده و دهکده‌ها تکه پاره شده‌اند؛ واقع‌بيني يعني شان خود را به خوبي فهميده و بدانيم عزت ما از کجا به دست مي‌آيد. ملت ما با انقلاب اسلامي تجربه جديدي را آغاز کرده است و اين تجربه بناي يک نظام جامع سياسي و مدني براساس اسلام شده است. اسلام دين زنده‌اي است و مي‌تواند در تمام زمان‌ها پايه عمل باشد.

 ديپلماتها بايد بدانند که اگر دشمن با آنها گرم مي‌گيرد ممکن است چه اهدافي در ذهن داشته باشد. نرمش قهرمانانه مطالبه امروز رهبري است اما نه از روي اضطرار بلکه شان ما ايجاد مي‌کند ديپلماسي ايران در مداري بالاتر ارتقاء يابد؛ آمريکا چهره‌ جنگ‌افرازي در جهان دارد و هر کجا مي‌روند فقر و فساد را تحميل مي‌کنند ما بايد به گونه‌اي رفتار کنيم که دشمن بداند ما مخالف اين روش هستيم و در مقابل تهاجم و تجاوز ايستادگي کرده و از کشورهاي مورد تجاوز نيز حمايت مي‌کنيم. بايد چهره خود را در دنيا بازسازي کرده و نسبت به چهره خود در سطح بين‌الملل حساس باشيم؛ مواضع سخنراني‌ها و تحرکات هر کدام فرصتي براي اين کار است مقام معظم رهبري نيز مي‌خواهند ديپلماسي ما را يک مدار بالاتر ببرند و الان زمان اين کار است. چرا که تشکيلات ديپلماسي کشور با نيروهاي تازه‌نفس همراه شده که بايد اين پروژه را پيش ببرند.

 بستر ديپلماسي تعامل با دنياست. ايران بخشي از خانواده جهان است که در اين خانواده افراد شرور مانند آمريکا، افراد ترسو و شجاع نيز وجود دارند که بايد براي تعامل با همه آنها برنامه داشته باشيم، مديريت دشمن بخشي ازکار است و بايد بدانيم که به لحاظ محتوايي چه اهدافي داريم اين موضوع که منافع ملي ما با اسلام است موضوعي محتوايي است.

نرمش قهرمانانه موجب تمکين دشمن در مقابل خواسته هاي ايران مي شودملت ايران به همراه رهبرشان در 34 پيش انقلاب کردند که به حرکت و راهشان ايمان داشتند و موفق هم بودند و امروز به عنوان الگويي براي ديگر کشورها مطرح هستند بنابراين چنين کشوري از هيچ قدرتي نمي هراسد و مي تواند در برابر همه توطئه هاي آنان ايستادگي و مقاومت کند همچنان که انقلاب اسلامي ايران در اين سالها در برابر هر نوع دشمني مقاومت کرده است.دشمنان نظام با وجود توطئه هايي که برعليه کشورمان دارند اما در عين حال گفته اند که آماده مذاکره با ايران هستند و اينکه ما آماده باشيم با آنان مذاکره کنيم اين مي شود "نرمش" و اين موضوع که چگونه مذاکره کنيم مربوط به مفهوم "قهرمانانه"مي شود.

الزامات "نرمش قهرمانانه"چيست

براي اجراي اين سياست يک الزام بيشتر وجود ندارد و آن وحدت کلمه و پشت سر رهبري قرار گرفتن است امام خميني(ره) رمز پيروزي انقلاب اسلامي را وحدت کلمه دانستند و اين وحدت کلمه بوده که نظام را حفظ کرده است؛ بنابراين با پشت سر رهبري قرار گرفتن مي توان به اهداف عاليه نظام و انقلاب رسيد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : سه شنبه 22 مهر 1392برچسب:الزامات ,استراتژی ها وشاخصه‌ها, نرمش قهرمانانه ,, | 23:53 | نویسنده : هــــفـــتــــکـل ســـــــلام |