فتوای آیت الله سیستانی در توهین به اهل سنت

یكی از مواردی كه همواره دین مبین اسلام را با چالش هایی در طول قرون حیاتش مواچه كرده است، تند روی‌ها و كندروی هایی است كه با قصد و غرض و یا حتی بدون آن، درصدد ضربه زدن به ماهیت اصلی دین بوده‌اند. تاریخ اسلام هیچگاه قرآن بر سر كردن عده‌ای معاند و افراط عده‌ای تحت عنوان خوارج و به تعبیر حضرت علی (ع) ناكثین را فراموش نمی‌كند كه بر امام خود تیغ كشیدند و او را مجبور به صلح كردند. همچنین كند روی عده‌ای در زمان امام حسن (ع) را فراموش نمی كند كه با تفریط و كندروی خود در دین، امام (ع) را وادار به صلح با معاویه كردند. این روند در طول تاریخ اسلام بارها مشاهده شده و امروز تبدیل به عاملی برای تخریب دین و كشتار مردم شده است. تبدیل این دیدگاه‌ها به اختلاف نظر و بهره‌گیری از خلاء موجود در آن توسط استعمار پیر سبب ایجاد فرقه‌هایی تحت عنوان وهابی و بهایی شد كه باعث به وجود آمدن اختلافات و مشكلات گسترده‌ای در جهان اسلام شده است كه تاكنون ادامه دارد. هر طرف خود را نزدیك تر به اسلام می‌داند و ادعا می‌كند كه بهتر می‌تواند مبانی دین را پیاده كند. موضوع به همین جا خاتمه نمی‌یابد و حتی بحث قتل و كشتار طرف مقابل برای اثبات صحت ادعا و خریدن بهشت مطرح می‌شود. وهابیون و سلفی‌ها با رافضی خواندن شیعیان درصدد تسلط و كشتار آنان هستند و آن را عاملی برای نزدیكی خود به خدا می‌پندارند.

توهین به مقدسات مسلمین و شیعیان در برخی كشورهای عربی، به امری حكومتی و عادی تبدیل شده است و هر روز بر دامنه اختلافات افزوده می‌شود.

 در حالی كه از این حدیث نبوی غافلند كه بهترین شما، باتقواترینتان است. به هر روی در طی چند صد سال گذشته این اختلاف و تنازع وجود داشته و عده‌ای سعی كرده‌اند، مقدسات شیعیان را پایمال كنند و خود را اثبات نمایند. در سال‌های اخیر و با ظهور جریاناتی نظیر القاعده این مساله به طور جدی‌تری مطرح شده و راهكار تمام مسائل در كشتار مردم دیده شده است. اتفاقاتی كه امروز در عراق و سوریه شاهدیم، بدون هیچ تردیدی ریشه در این مساله دارد و كمك كرده است كه استعمار گران و قدرت‌طلبان جهان آن را به عاملی برای تسلط بر مسلمین و مشغول داشتن آنان به امورات سطحی و غارت ثروت آنان، تبدیل كنند. راه اندازی جنگ‌های فرقه‌ای و قومی در پاكستان، عراق و سوریه این نوید را به دشمنان مسلمین و اسلام می دهد كه هرچه توان دارند، باید در این راه صرف كنند تا از این رهگذر مسلمانان را درگیر سازند.

نوری مالکی

توهین به مقدسات مسلمین و شیعیان در برخی كشورهای عربی، به امری حكومتی و عادی تبدیل شده است و هر روز بر دامنه اختلافات افزوده می‌شود. خون‌های بسیاری در عراق بر سر این مساله ریخته شده و شادمانی استكبار و استعمار را در پی داشته است. تندروهایی در هر دو طرف، سعی دارند به اسم دین اقداماتی را انجام دهند ولی دانسته یا نداسته آب به آسیاب دشمن ریخته‌اند و موجبات شادكامی آنان را فراهم كرده‌اند. توهین به مقدسات شیعیان در طی سال‌های پس از گسترش وهابیت در جهان اسلام به امری كاملا بدیهی تبدیل شده است اما این بار تحركاتی از سوی برخی شیعیان تندرو در مورد سب صحابه پیامبر صورت گرفته كه به شدت جای تامل و بررسی دارد. علمای گرانقدر شیعه به تاسی از ائمه بزرگوار هیچگاه توهین به افراد مختلف و به ویژه صحابه پیامبر مكرم اسلام را جائز نشمرده‌ و با آن مخالفت كرده‌اند. در زمان انقلاب اسلامی نیز حضرت امام خمینی (ره) دستور دادند برخی كتب و برخی حتی مجلدات كتاب بحار الانوار علامه مجلسی به دلیل توهین به صحابه و اهل سنت تجدید چاپ نشوند. این نگاه حاكی از یك دید بالا و برتر در جهت نزدیكی و قرابت فرقه‌های مختلف اسلامی است. در همین راستا تاسیس موسسه تقریب میان مذاهب اسلامی در ایران با همكاری علمای شیعه‌ای چون آیت الله شهید حكیم از دیگر اقدامات درس آموز برای تفرقه‌جویان است. در تازه‌ترین اقدام از سوی علمای شیعه، آیت الله سید علی سیستانی، مرجع تقلید شیعیان عراق و جهان، اقدام شماری از افراد در دشنام به صحابه را محکوم کرده و آن را مغایر با آموزه‌های اهل بیت عصمت (علیهم السلام) به شیعیان و شاگردان خود دانسته است.

سیستانی

 این فتوا در حالی صادر شده است که پس از شعار دادن چند جوان علیه شخصیت‌های مورد احترام اهل سنت در منطقه الاعظمیه بغداد، نوری مالکی نخست وزیر عراق هم با محکوم کردن توهین عده‌ای معلوم الحال به یاران پیامبر اسلام (ص)، دستور دستگیری فرد توهین کننده را صادر کرده است. نکته قابل توجه در این میان آن است که با وجود اقدامات تروریستی که همه روزه شیعیان عراق را به خاک و خون می‌کشد، مرجع اعلای شیعیان عراق و نخست وزیر شیعه مذهب این کشور، در قبال توهین چند نفر به باورهای اهل سنت، موضعی چنین قاطعانه اتخاذ می‌کنند و دستور بازداشت فرد توهین کننده نیز صادر می‌شود؛ در حالی که مدعیان زعامت و رهبری جهان تسنن در محکوم کردن حملات روزانه تروریستی و قتل عام شیعیان عراق، نه تنها موضعی اتخاذ نمی کنند، بلکه در مواردی به این کشتار طایفه‌ای دامن می‌زنند. اخیرا در برخی سایت‌ها، ویدئوهایی از فردی به نام ثائر الدراجی منتشر شده است که در آن با بر زبان راندن کلمات توهین آمیز؛ به اصحاب پیامبر (ص) ناسزا می گوید و عده‌ای نیز وی را همراهی می‌کنند. این اقدام توهین آمیز چند جوان به سرکردگی ثائر الدراجی با اعتراض شدید علما و مراجع شیعه در عراق مواجه گردیده است. مقتدی صدر از علمای عراق و رهبر جریان صدر نیز با محکوم کردن این اقدام، اعلام کرده است كه این امر، با هدف فتنه انگیزی در عراق، توسط عده ای مزدور انجام گرفته است. امروزه باید مسلمانان جهان باید گوش به زنگ باشند كه اقدامات استكبار و نطفه نامیمون آنان یعنی اسرائیل غاصب، از هیچ عملی در ایجاد تفرقه میان مسلمانان دریغ نمی‌نماید و لذا شیعیان و اهل سنت نباید در دام‌هایی این چنین بیفتند.

در تازه‌ترین اقدام از سوی علمای شیعه، آیت الله سید علی سیستانی، مرجع تقلید شیعیان عراق و جهان، اقدام شماری از افراد در دشنام به صحابه را محکوم کرده و آن را مغایر با آموزه‌های اهل بیت عصمت (علیهم السلام) به شیعیان و شاگردان خود دانسته است.

 این اقدامات نتیجه‌ای جز دامن زدن به اختلافات و راه‌اندازی جنگ‌های جدید فرقه‌ای نتیجه‌ای در بر ندارد و می‌تواند باز هم جامعه مسلمین را با خطر و چالش مواجه كند. اقدام به موقع علمای شیعه در محكومیت این اقدام می تواند راهكاری عملی برای برخی علمای وهابی و اهل سنت باشد كه گاها با فتاوای خود بر این آتش اختلاف و كینه هیزم می‌افزانید. علمای شیعه همواره نشان داده‌اند كه جز توفیق اسلام به چیزی دیگری فكر نمی‌كنند و خوشبختانه نه تنها در این مسیر موفق بوده‌اند بلكه توانسته‌اند اصل دین را نیز حفظ كرده و بسیاری از مخالفان را به موافق بدل نمایند. از این روست كه باید تمام فرق اسلامی ضمن پاسداشت تلاش‌های صورت گرفته در طول سال‌های حیات اسلام چه از سوی صحابه و چه از سوی علمای اهل سنت و اهل تشیع، از هر عامل تفرقه و تشنجی در جهان فعلی كه همگان برای كشتار و نابودی مسلمان قد علم كرده‌اند پرهیز نمایند و آب بر آسیاب دشمن نریزند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : دو شنبه 22 مهر 1392برچسب:, | 23:37 | نویسنده : هــــفـــتــــکـل ســـــــلام |