جک استراو: محور شرارت خواندن ایران احمقانه بود

مذاکره کننده ارشد پیشین دولت انگلیس در مذاکرات تهران با غرب گفت: در اواخر ژانویه ۲۰۰۲ بوش ایران را در کنار دو کشور بسیار یاغی یعنی عراق و کره شمالی به عنوان محور شرارت معرفی کرد که این کار هم احمقانه بود و هم اشتباه.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از باشگاه خبرنگاران، "جک استراو" "وزیر خارجه پیشین انگلیس" در مصاحبه با "شبکه دولتی انگلیس"، "BBCفارسی"، به موضوعات مختلف از جمله مذاکرات اتمی ایران با غرب و خرابکاری‌های آمریکایی‌ها در این مذاکرات پاسخ داد.
 

"حسن روحانی" ایرانی است و خیلی محکم پای اعتقاداتش می‌ایستد
جک استراو، وزیر امور خارجه پیشین انگلیس که در دو ماه گذشته برای دومین بار به "استودیو بی‌بی‌سی" می‌آمد، در ابتدا در پاسخ به انتخاب دکتر روحانی به عنوان رئیس کابینه یازدهم گفت: "حسن روحانی ایرانی است و خیلی محکم پای اعتقاداتش می‌ایستد، اما در عین حال واقع بین است. من ده سال پیش وقتی که همراه همتایان فرانسوی و آلمانی با آقای حسن روحانی مذاکره می‌کردم، این موضوع را به خوبی متوجه شدم. او به موضوعات احاطه کامل داشت. او تجربه بسیاری در مسائل سیاسی و امنیتی دهه 1980 دارد. به همین علت انتخابش به ریاست جمهوری برای من بسیارامیدوارکننده است.
 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به این که سران کشورهای غربی نباید درباره  دکتر روحانی و پایبندی او به منافع ملی ایران دچار اشتباه شوند و به بیراهه بروند گفت: "البته من به دوستانم در انگلیس و در جاهای دیگر گفتم که هیچ کس نباید فکر کند، دکتر حسن روحانی به راحتی به غرب امتیاز می دهد یا حاضر است که کاری برخلاف منافع ملی ایران یا اصول مبنایی جمهوری اسلامی ایران کند. این یک اعتقاد غلط و بی پایه است".
 

ایران دمکراتیک ترین، از بسیاری از نظام‌ های خاورمیانه و جهان

وزیر خارجه پیشین انگلیس در ادامه با اعتراف به اجرای دموکراسی در ایران و وضعیت خوب آن درمقایسه با بسیاری از کشورهای "خاورمیانه" و حتی جهان گفت: ایران به مراتب از بسیاری از نظام‌های دیگر خاورمیانه و سایر نقاط دنیا دمکراتیک‌ تر است.
مذاکره‌ کننده ارشد انگلیس در بین سال‌های 2003 تا 2005 در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به خاطره خود از پشت کردن غرب به ایران عنوان کرد، در برهه‌ای از زمان رئیس جمهوری پیشین ایران(محمد خاتمی) به سمت غرب آمد، اما بوش رئیس جمهوری وقت آمریکا قالی را از زیر پای او کشید.
 

نیاز لابی‌های صهیونیستی و آمریکا به یک دشمن
استراو در ادامه درباره نوع دشمنی آمریکایی‌ها و لابی‌های صهیونیستی با ایران گفت: قبل از هر چیز توجه داشته باشید که در گفتمان دست راستی های اسرائیل و آمریکا لازم است که ایران به عنوان دشمن معرفی شود. آنها به یک دشمن احتیاج دارند، این دشمن اکنون ایران است.
 

وزیر خارجه پیشین انگلیس با هشدار به مسئولان و مقامات غربی گفت: غرب باید برخی از این تحریم‌ها را لغو کند و ببیند واکنش دولت ایران به این اقدام چه خواهد بود؟
 

مذاکره کننده ارشد پیشین انگلیس با اشاره به تفاوت نوع دیدگاه‌ها در کشورهای غربی و آمریکا به مسئله ایران گفت: یک تفاوت عمده بین دیدگاه غرب و آمریکا وجود دارد و آن این که لابی ضد ایران در واشنگتن و در کل آمریکا و همین طور در مجلس نمایندگان که در کنترل جمهوری خواهان است، خیلی خیلی قوی است؛ اما در این کشور(انگلیس)، درآلمان و حتی در فرانسه نگرش نرم‌ تری در قبال ایران وجود دارد.
 

مخالفت با اقدام نظامی علیه ایران علت برکناری من
استراو ادعا کرد با اقدام نظامی علیه ایران مخالف بوده است و به همین علت از سمت خود برکنار شده و گفت: من هیچگاه و تحت هیچ شرایطی طرفدار اقدام نظامی علیه ایران نبودم و به همین علت هم دچار مشکل شده و مجبور شدم شغلم را عوض کنم.
 

تهدید ایران احمقانه است
وی با احمقانه دانستن استفاده از گزینه نظامی علیه ایران گفت: به هر حال همیشه معتقد بودم که چنین چیزی(حمله نظامی به ایران) نباید در دستور کار باشد و حتی تهدید به آن هم احمقانه است، چه رسد به انجام آن؛ ‌به نظر من در جهان غرب میلی به چنین حملاتی وجود ندارد و این هم زمینه مذاکره در سطح محدودتر را فراهم می‌کند.
 

وزیر خارجه پیشین انگلیس در بخش دیگری از مصاحبه خود ضمن تمجید از نقش ایران در معادلات منطقه‌ای و بین المللی گفت: در آن‌ سال‌ها برخی کارها بدون همکاری فعالانه ایرانی‌ها قابل انجام نبود.
 

"محور شرارت" خواندن ایران از سوی "بوش" احمقانه بود
مذاکره کننده ارشد پیشین دولت انگلیس در مذاکرات بین تهران و غرب ضمن احمقانه دانستن معرفی ایران به عنوان محور شرارت از سوی بوش گفت: در اواخر ژانویه 2002 بوش ایران را در کنار دو کشور بسیار یاغی یعنی عراق و کره شمالی به عنوان محور شرارت معرفی کرد. این کار هم احمقانه بود و هم اشتباه.
 

مهمان شبکه دولتی انگلیس ضمن انتقاد شدید از عملکرد دولت بوش در برخورد با ایران افزود: خیلی غم انگیز بود که آن روند ادامه پیدا نکرد. در این مرحله هم چیزهایی بود که ایران به آنها نیاز داشت؛به طور مثال قطعات یدکی هواپیمای مسافربری، ایزوتوپ‌های پزشکی و امثال این‌ها. ما به راحتی می‌توانستیم این ها را به ایران بدهیم ولی دولت آقای بوش جلوی کار ما را سد کرد و همین مسئله سبب شد که ما نتوانیم به ایران کمک کنیم.
 

"جان‌بولتون" آدم "دیک‌چنی" در وزارت خارجه
وزیر خارجه سابق انگلیس با اشاره به بی اراده بودن کشورش برای دور زدن تحریم‌ها گفت: کار به جایی رسید که من فهرست کاملی از قطعات موتورهای رولز رویس برای کالین پاول(همتای آمریکایی‌ جک استراو در دولت وقت آمریکا) فرستادم. رولز رویس می‌توانست این قطعات را تامین کند، اما بدون اجازه دولت آمریکا جرات این کار را نداشت، اما حتی کالین پاول هم نتوانست این کار را پیش ببرد.
 

جان بولتون مامور مراقبت از کالین پاول
جک‌ استراو با اشاره به نقش جان بولتون در وزارت خارجه آمریکا گفت: جان بولتون را گذاشته بودند که مواظب "کالین پاول" باشد. جان بولتون آدم دیک چنی در وزارت خارجه بود و تلاش سه کشور اروپایی را بی اثر می کرد. همه تلاش من بر این بود که توافقی شود. راجب به این موضوع با دکتر حسن روحانی شوخی می‌کردم وبه روحانی می‌گفتم ما سه وزیر خارجه اروپایی سپر انسانی شما هستیم.
 

کشورهای غربی نباید ساده‌انگاری کنند
سیاستمدار انگلیسی ضمن هشدار به کشورهای غربی درباره دور جدید مذاکرات هسته ای هشدار داد: این خیلی ساده‌ انگارانه است که غرب فکر کند دکتر حسن روحانی سر میز مذاکره می‌آید و می‌گوید کارت‌های من این‌ها است و غرب هم کارت‌ها را بر دارد و در ازای آن هیچ کارتی را به او ندهد.
 

"ظریف" دیپلمات بسیار با تجربه‌ای است
استراو در ادامه گفت: آقای "ظریف" دیپلمات بسیار با تجربه‌ای است. یکی از نشانه‌های امیدوارکننده این است که حکومت ایران تصمیم گرفته است، مذاکرات هسته‌ای را به آقای ظریف و وزارت امور خارجه بسپارد.
 

تعطیلات خانوادگی علت نیامدن به تهران
جک‌استراو در پاسخ به سوالی مبنی بر دعوت از وی برای شرکت در مراسم تحلیف دکتر روحانی گفت: از من سئوال شد که اگر به این مراسم دعوت شوم آیا خواهم توانست در آن شرکت کنم؟ و هیچ دعوت رسمی در کار نبود،  متاسفانه به دلایل خانوادگی و کوتاه بودن فاصله زمانی تا روز مراسم برای من مقدور نبود که پنج روز اول تعطیلات خانوادگی را که از مدت‌ها پیش برنامه ریزی کرده بودم از دست دهم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : پنج شنبه 4 مهر 1392برچسب:, | 1:44 | نویسنده : هــــفـــتــــکـل ســـــــلام |