علت گراني دارو چيست؟

دکتر رسول ديناروند رئیس سازمان غذا و دارو در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران‌ گفت: اولویت کاری ما با تاکید وزیر بهداشت رفع کمبود‌های دارویی است، معضلی که یک سالی است گریبان بیماران را گرفته است. در حال حاضر ما 120 تا 140 قلم کمبود دارو داریم که در تلاش هستیم تا در حداقل زمان ممکن این کمبودها را برطرف کنیم.

 وی با بیان این که قصد داريم در 3 تا 6 ماه آینده کمبود دارو را برطرف کنیم افزود: باید توجه داشت که متاسفانه تغییر نرخ ارز منجر به افزایش قیمت تمام کالاها شده است که دارو هم از این امر مستثنی نبوده است و داروهای وارداتی به خاطر همین موضوع حداقل 2 برابر افزایش قیمت داشته‌اند و داروهای تولید داخل هم از 50 تا 60 درصد و در برخی از موارد از این میزان هم بیشتر افزایش قیمت داشته‌اند.

وی ادامه داد: هدف این است که با اعتباری که پیش بینی شده بابت افزایش نرخ ارز برای جبران افزایش قیمت دارو حداکثر ظرف یک ماه با پرداخت مابه‌التفاوت یارانه به بیمه‌ها و کمک به تامین کنندگان دارویی قیمت‌ها برای بیماران مثل سال گذشته برگردانیم.

 ديناروند در پاسخ به سوال که بیمه‌ها بخش قابل توجهی از قیمت داروها را پرداخت می‌کنند تصریح کرد: این اختلاف تعرفه تا چند ماه پیش وجود نداشت و همان روال 30 تا 70 و براي داروي بيماران خاص و صعب العلاج 90  و 10 انجام مي‌شد ولي از 3 تا 4 ماه قبل بیمه‌ها این اختلاف قیمت را لحاظ کرده‌اند یعنی بیمه‌ها یک قیمتی را قبول دارند در صورتی که دارو در بازار آن قیمت نیست بنابراین باید بیمار یک ما‌به‌التفاوت پرداخت کند و این افزایش پرداخت از جیب مردم ناشی از نپذیرفتن قیمت واقعی داروها توسط بیمه‌هاست.

 رئیس سازمان غذا و دارو افزود: خوشبختانه بیمه نیروهای مسلح تقریبا قیمت دارو را با همان نرخ مصوب بازار قبول دارد و بيمه خدمات درمانی تقریبا از دو ماه پیش با رایزنی‌ها به روال قبلی برگشته یعنی مابه‌التفاوت از بیماران قبول نمی‌کند. در مورد تامین اجتماعی هم در جلساتی که در 10 روز اخیر با مدیر عامل این سازمان داشتیم دستوراتی دادند و در حال افزایش تعهدات بیمه‌ای خود هستند که امیدواریم به زودی بیمه گذاران تامین اجتماعی شاهد کاهش پرداختی‌هایشان باشند.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : چهار شنبه 20 شهريور 1392برچسب:علت گراني دارو چيست؟ , | 2:5 | نویسنده : هــــفـــتــــکـل ســـــــلام |