آيت ا... علم الهدي: افراد در مواجهه با بدحجابان به جاي لبخند ابرو در هم بکشند

آيت ا... سيداحمد علم الهدي امام جمعه مشهد در حاشيه هفتمين سلسله نشست هاي "واجب فراموش شده" که در مسجد رضوان صدا وسيماي مرکز خراسان رضوي در مشهد برگزار شد، در جمع خبرنگاران ضمن تاکيد بر لزوم احياي مسئله امر به معروف و نهي از منکر افزود: امر به معروف و نهي از منکر همانند نماز داراي احکامي است که در صورت رعايت نکردن اين احکام اين واجب با آثار قابل قبول همراه نخواهد بود.

به گزارش مهر وي طي سخناني در اين نشست گفت: در عرصه امامت و ولايت و در ايفاي رسالت ائمه (ع) تفاوت هايي را احساس مي کنيم و اين تفاوت ها در سيره معصومين (ع) گاهي آن قدر ريشه دار و عميق است که فکر مي کنيم هر کدام از ائمه(ع) جريان و شکل خاصي در ايفاي رسالت خود داشته اند.

امام جمعه مشهد افزود: گاهي اوقات مسئله تقابل با جنايت و ظلم و رويارويي با مفاسد در سيره برخي از معصومين زير سوال قرار مي گيرد، از جمله اين که چرا امام حسين(ع) در مقابل يزيد قيام مي کند، اما امام حسن(ع) در مقابل معاويه سکوت مي کند؟

علم الهدي افزود: اگر وظيفه امام صادق(ع) منحصرا ارائه مباحث ديني و آموزه هاي اسلامي بوده و جدا از موضع گيري هاي سياسي به نشر علم مي پردازد، چرا فرزندشان در مقابل تجاوز حکومت هاروني مي ايستد و 14سال به زندان مي افتد؟

وي تصريح کرد: اين گوناگوني در سيره ائمه (ع) در کانون انديشه ما اضطرابي ايجاد مي کند که وظيفه امام منوط به سليقه شخصي خود بوده يا يک رسالت الهي است که در سيره ائمه(ع) در اشکال مختلف جلوه گر شده است؟

قصور تاريخ در تدوين زندگي ائمه(ع)

امام جمعه مشهد با بيان اين که اين تفاوت مربوط به قصور تاريخ در تدوين زندگي ائمه(ع) بوده است افزود: بخش عظيمي از تاريخ توسط فاتحان غاصب نقل شده و بسياري از واقعيت هاي تاريخ و حقايق سيره ائمه (ع) به دليل حفظ منافع حکومت وقت يا نقل نشده يا تحريف شده است.

عضو مجلس خبرگان اظهار کرد: امامت و ولايت جرياني آسماني است که تمام ائمه(ع) بعد از پيامبر(ص) فقط يک جريان فکري را دنبال مي کردند و تشکيل حکومت واقعي اسلامي در همان شکل مدينة النبي است که اين مسئله در زندگي ۳ امام اول کاملا مشخص است.وي با اشاره به رهبري انقلاب کربلا توسط ۳ امام معصوم (ع) افزود: امام حسن(ع) رهبري مقدماتي، امام حسين(ع) رهبري عملياتي و اجرايي و امام زين العابدين(ع) نهادينه سازي اين انقلاب را انجام دادند و مسئله متارکه جنگ با معاويه توسط امام حسن(ع)زمينه ساز اين انقلاب عظيم توسط سيدالشهدا (ع) در کربلا بود.امام جمعه مشهد اظهار کرد: بعد از واقعه کربلا تا سال 260 هجري قمري تاريخ امت اسلام به ۳ مرحله تقسيم مي شود که از سال 61تا 135 قمري مرحله تنظيم حرکات مبارزاتي و مقدمه مبارزه با تجاوز بني اميه بود که توسط امام سجاد (ع) انجام شد.

حکومت بني عباس نتيجه بصيرت سياسي نداشتن امت اسلام بود

علم الهدي تصريح کرد: بني عباس در اين برهه به علت بصيرت سياسي نداشتن امت اسلام روي کار آمد و تا سال 204 هجري قمري که دوره شهادت امام هشتم (ع) بود يک موضع انقلابي قوي در مقابل بني عباس ايجاد شد.وي افزود: از سال 135 تا 148 هجري قمري نيز جريان مبارزه توسط امام صادق(ع) دنبال شد که برخي اظهار مي کنند ايشان به دور از سياست بوده و تنها پاسخ گوي مسائل علمي بودند که درست نيست.وي گفت: امام صادق(ع) بنيان گذار يک انقلاب فرهنگي بود که يک بصيرت نافذ سياسي براي امت ايجاد کرد، ايشان مي دانستند که براي ايجاد يک بصيرت سياسي بايد به اسلام نگرش مکتبي و فرهنگي شود.علم الهدي اظهار کرد: در دوران امام صادق(ع) اين ذهنيت براي امت ايجاد شده بود که وظيفه ائمه بعد از پيامبر(ص) ايجاد يک امپراتوري عربي با هدف کشور گشايي بوده و امام صادق(ع) با انقلاب فرهنگي خود اين عقيده باطل را اصلاح کردند.

مسئوليت سياسي امام صادق(ع) يک جريان محوري سازمان دهي شده بود

وي تأکيد کرد: مسئوليت سياسي امام صادق(ع) يک جريان محوري سازمان دهي شده و قوي بود که اين کار را در کنار تربيت دانشمندان انجام مي دادند.

علم الهدي يادآور شد:هيچ امام معصومي در سيره اجتماعي و سياسي خود حاضر نمي شود حرام را ببيند و در مقابل آن بي تفاوت باشد چرا که ترک امر به معروف و نهي از منکر بي تفاوتي در مقابل خشم و غضب خداوند است.

هم چنين به گزارش ايسنا امام جمعه مشهد در نشست تخصصي «واجب فراموش شده» با اشاره به دوران امامت امام صادق (ع) گفت: ايشان در گسترش معارف اسلامي و الگوي ديني، انقلاب فرهنگي ايجاد کردند و با ساخت يک بصيرت سياسي که زور و قدرت را نمي پذيرفت موفق به گسترش معارف ودين شدند.وي افزود: بي تفاوتي در برابر امر به معروف و نهي از منکر بي تفاوتي در مقابل پروردگار است و حجت خدا و امام معصوم در برابر آن بي تفاوت نيستند، همچنين معصومين (ع) در برابر ظلم و جنايات و به ويژه ظلمي که از حاکميت متجاوز رخ مي داده بي تفاوت نبوده اند.همچنين به گزارش ايکنا حجت الاسلام «مهدي مظلومان»، مدير مؤسسه رهپويان معروف درباره برگزاري اين جلسه گفت: يکي از دلايل برگزاري اين جلسه حرکت به سمت جايگاه سخنان آرماني بنيان گذار انقلاب اسلامي است. وي افزود: معرفي امر به معروف در سطح ملي، آسيب شناسي امر به معروف طي ۳ دهه گذشته، آشنايي جامعه با عواقب ترک امر به معروف و نهي از منکر، واکاوي علل ترک امر به معروف و نهي از منکر در جامعه و زمينه سازي براي حضور فعال حوزه و دانشگاه و نهادهاي فرهنگي ديگر از مهم ترين اهداف برگزاري اين جلسات به شمار مي رود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : جمعه 15 شهريور 1392برچسب:, | 16:47 | نویسنده : هــــفـــتــــکـل ســـــــلام |