لنکرانی : پیروز انتخابات۹۲ هر کس که باشد، قطعا هاشمی رفسنجانی نیست

باقری لنکرانی با بیان اینکه باید بین آرمان‌گرایی و واقع‌گرایی تلفیقی به وجود بیاوریم، اظهار داشت: پیشروی انقلاب اسلامی به شرطی است که آرمانگرایی اول انقلاب و واقع‌گرایی کنونی را تلفیق کنیم و اگر هر کدام از این دو را به تنهایی در نظر بگیریم، مخاطراتی را برای کشور ایجاد می‌کند لذا نگاه بنده تلفیقی از آرمانگرایی و واقع‌گرایی است.

کاندیدای جبهه پایداری در انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برنامه‌ریزی در حکومت اسلامی باید به گونه‌ای باشد که به هیچ کس بخصوص به اقشار ضعیف جامعه فشار نیاید، اظهار داشت: نباید تصمیماتی گرفت که یک عده تحت فشار قرار بگیرند و فقط به فکر پیش رفتن باشد، این نوع برخورد با نگاه آرمانی همخوانی ندارد.

وی، ویژه‌خواری را در تضاد با نگاه آرمانی دانست و تصریح کرد: در نگاه آرمانی آنچه مبنای همه برنامه‌ریزی‌هاست، عدالت است و عدالت شاقولی است که می‌توان بقیه موارد را با آن سنجید.

لنکرانی با بیان اینکه تحلیل این موارد، ضرورت دارد تا ببینیم چه شعارهایی در پس ِهر گفتمان و یا خرده گفتمان وجود دارد، در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر  اینکه تحلیل شما از انتخابات 88 و وقایع پس  از آن چیست؟ پاسخ داد: انتخابات سال 88 در دو مقطع قابل تحلیل است که یکی تا روز انتخابات بود که فضای پرنشاط و رقابتی در کشور وجود داشت و این فضای پرنشاط باعث مشارکت گسترده در انتخابات شد و ما همه آن 40 میلیونی که به صندوق‌ها، رای ریختند را پشتوانه کشور تلقی می‌کنیم، اما مواردی همچون بحث‌هایی که در مناظره‌ها مطرح شد و یا نامه بدون سلام و والسلام، باعث شد تا فضای کشور متشنج و زخم‌هایی در پیکره نظام بوجود آورد.

کاندیدای جبهه پایداری در انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: عده‌ای در روزهای اول متوجه نقاط آسیب نبودند اما پس از سخنان مقام معظم رهبری صف کسانی که مطالبات آنها با برندازان نظام متفاوت بود، جدا شد.

لنکرانی در تشریح لایحه‌های مختلف فتنه88 گفت: پرونده عوامل داخلی ایجاد فتنه با برخورد مردم بسته شد، اما برخی دیگر میدان‌دار اغتشاشات نبودند اما در پشت صحنه از اغتشاشگران حمایت کردند و با حمایت آنها، این مجموعه به حیات فکری خود ادامه می‌داد.

"آقای هاشمی رفسنجانی هم اگر به آن جایگاه که مقام معظم رهبری به وی اعطا کرده، پایبند باشد منشاء آثار مثبت و خیری در جامعه خواهد شد اما اشکال در جایی است که فکر کنند که کشور ما با رئیس جمهوری 79 ساله اداره می‌شود و یا فکر کنند که شرایط کشور به قبل از سال 84 باید بازگردد که مسیر انقلاب، امکان این بازگشت را نمی‌دهد."

وی اضافه کرد: اگر هاشمی رفسنجانی به صورت عاقلانه نگاه کند، مانند فرد دیگری که از ترس کاهش رای 20 میلیونی‌اش به زیر 5 میلیون، در انتخابات شرکت نمی‌کند، وی نیز در انتخابات 92 حضور نمی‌یابد اما اگر بخواهد با عصبانیت و بدون تعقل در صحنه حضور یابد، حتی همانند سال 84 نیز از اقبال مردی روبرو نمی‌شود و پیروز انتخابات92 هر کس که باشد، قطعا هاشمی رفسنجانی نیست.

کاندیدای جبهه پایداری در انتخابات ریاست جمهوری در خصوص مسائل اقتصادی نیز اظهار داشت: در مسائل اقتصادی، شاهد نوعی ساده‌ انگاری هستیم و عده‌ای ساده‌انگارانه ریشه مشکلات اقتصادی را در دو سال گذشته جستجو می‌کنند در حالی که بیماری ما در اقتصاد، یک بیماری مزمن است و اگر فقط به دنبال رفع آثار ظاهری آن باشیم، کشور را از پا می‌اندازد، یکی از مشکلات اقتصادی ما وابستگی به نفت است.

لنکرانی با بیان اینکه در فضای سیاسی کشور بیش از هر چیز به صراحت و شفافیت نیاز داریم، خاطرنشان کرد: هاشمی رفسنجانی در چندین نوبت تاکید کرده که باید به گذشته برگردیم و ما باید متوجه این سیاستی که وی دنبال می‌کند، باشیم.

وی با تاکید بر اینکه تنها داوطلب انتخابات هستم که پایتخت‌نشین نیستم، اظهار داشت: بنده بعد از اطمینان از عدم حضور برخی دوستان که حضور آنها را از خودم واجب‌تر می‌دانستم، در صحنه حضور یافتم و اگر این گفتمان نمایندگان دیگری داشت، قطعاً بنده حضور نمی‌یافتم و باورم این است که آینده انقلاب اسلامی در گرو تطبیق بین آرمانگرایی و واقع‌گرایی است.

کاندیدای جبهه پایداری در انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه فضای انتخابات را چند قطبی و رقابت را بین اصولگرایان می‌بینیم، اظهار داشت: باید به سمتی برویم که افراد نکات تمایز خود را نسبت به دیگران عنوان کنند و اجازه بدهیم که مردم با توجه به این نقاط متمایز، فرد مورد نظرشان را خودشان انتخاب کنند؛ با انجام نظرسنجی‌ها و یا تشکیل تیم‌های داوری، انتخابات را چند مرحله‌ای نکنیم و اگر کسی در انتخابات حضور می‌یابد، فقط به این علت نباشد که سبدی گذاشته باشد بلکه وجه تمایز خودش را نسبت به دیگران اعلام کند.

لنکرانی در بحث آسیب‌شناسی صنعت خودروسازی هم گفت: بخشی از صنایع کشور وابسته به خودروسازی شده و متاسفانه صنعت خودروسازی به علت نیمه دولتی بودن، لوث و ننر بار آمده است و در آن توجهی به هزینه، اثربخشی و رقابت‌پذیری نمی‌شود.

وی با بیان اینکه عمده مشکلات تولیدگران به فضای کسب و کار در کشور و سوداگری برمی‌گردد، گفت: اغلب کسانی که مدیر بنگاه‌های دولتی، نیمه‌دولتی و خصوصی هستند به دنبال سود کوتاه‌مدت هستند، این نوع نگاه بشدت به کشور ضربه می‌زند و آنها باید به دنبال سود کم در دراز‌مدت و به صورت طولانی باشند.

کاندیدای جبهه پایداری در انتخابات ریاست جمهوری در انتقاد از کسانی که هر نوع مبحثی را مطرح می‌کنند، اظهار داشت: برخی به جای توجه به متن، به حاشیه‌ها توجه می‌کنند که این عدم توجه به متن نشانگر یک بی‌صداقتی است.

لنکرای اظهار داشت: در سال 84 عده‌ای به احمدی‌نژاد می‌گفتند که اگر فردی فقط سابقه شهرداری و استانداری داشته باشد، رجل سیاسی محسوب نمی‌شود و باید سابقه وزارت داشته باشد؛ جالب این است که همان افراد در سال 92 می‌گویند که رجل سیاسی باید چندین سال سابقه شهرداری در کلانشهرها را داشته باشد و فردی با چند سال سابقه وزارت، رجل سیاسی محسوب نمی‌شود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه سال 83 وضع‌مان بهتر از این سال‌ها بود و باید به دوران هاشمی رفسنجانی باز برگردیم، گفت: اینجا باید سوالاتی را مطرح کنیم که چرا سال 76 هاشمی رای نیاورد و یا چرا خاتمی در سال 76 رای آورد؛ جواب این سوالات این است مدل مدیریت دولت سازندگی مطلوب عموم مردم نیست چرا که در این مدل به راحتی ویژه‌خواری نهادینه می‌شود و حزب دولت ساخته تشکیل می‌شود که تلاش می‌کند که انحصار در قدرت، ثروت و حتی علم به وجود بیاورد.

کاندیدای جبهه پایداری در انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه آیا واقعا در سال 83 در جایگاه خوبی بودیم و امروز در جایگاه بدی قرار داریم، تصریح کرد: امروز دچار مشکلاتی هستیم اما در برنامه توسعه چهارم که دولت هشتم و مجلس ششم آن را تهیه کردند، در اسناد پشتیبان آن آمده بود که ما باید در 2 الی 3 برنامه توسعه، توجه اصلی را بر افزایش ثروت قرار دهیم و در آنجا بحث شد که تولید ثروت با عدالت اجتماعی در تضاد است. بین این دو باید کدام سمت برویم، در آن سند آمده بود ما باید افزایش ثروت را انتخاب کنیم که یک جلد از 3 جلد برنامه توسعه چهارم خمیر شد، اما دو جلد دیگر وجود دارد.

لنکرانی با بیان اینکه نکات مثبت مهمی هم در کارنامه دولت وجود داشته است، خاطرنشان کرد: نقاط ضعف دولت از جایی شروع شد که نوعی اقدامات ماندگاری در قدرت، نه از باب قدرت‌طلبی بلکه فکر می‌کردند که راه حل مشکلات کشور صرفا از طریق حضور آنهاست صورت گرفت که این اقدامات بسیار شبیه به فلسفه تشکیل حزب کارگزاران بود و از این جهت بسیار شبیه هم هستند؛ حتی در مواردی می‌بینیم که با وجود اختلافات ظاهری، مواضع یکسان دارند و بطور مثال هر دو تجویز مذاکره مستقیم با آمریکا می‌کنند.

وی با طرح این سوال که شما می‌توانید بپرسید که چه تضمینی وجود دارد، فردی که کاندیدا می‌شود بعد از مدتی شبیه موارد گذشته نشود، گفت: راه جلوگیری از آن، امر به معروف و نهی از منکر است و در دین ما بزرگترین مصداق امر به معروف و نهی از منکر مسئولان هستند.

کاندیدای جبهه پایداری در انتخابات ریاست جمهوری در تشریح دیگر شباهت دولت فعلی با دولت سازندگی گفت: نقدپذیر نبودن از ضعف‌های این دولت بود که همین مورد را در دولت سازندگی نیز شاهد بودیم و از این حیث، این دو دولت شبیه به هم هستند، البته موارد دیگر هم وجود دارد.

لنکرانی در پایان سخنان خود تأکید کرد: هرچه بیشتر منابع زیرزمینی و معادن خود را بفروشیم، به آیندگان خیانت کردیم و باید از خام‌فروشی پرهیز کنیم چرا که هر چقدر اقتصاد بالنده‌تر باشد، از خام فروشی فاصله بیشتری می‌گیرد و این کشورهای عقب‌مانده هستند که خام فروشی می‌کنند؛ به طور مثال، 60درصد از درآمد کشورهای قاره آفریقا از خام‌فروشی منابع است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : سه شنبه 10 ارديبهشت 1392برچسب:, | 1:50 | نویسنده : هــــفـــتــــکـل ســـــــلام |