افشاگری نماینده ولی فقیه درباره وقایع حج و زیارت

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر با بیان این‌که متأسفانه در یک سال گذشته، مسائلی اتفاق افتاد که واکنش بیرونی نسبت به آن‌ها خوب نبود، ادامه داد: در سال‌های گذشته، تلاش ما این بود که سازمان حج و زیارت و بعثه، دور از غوغاسالاری و با تمام وجود در خدمت مردم باشند و هیچ شأنی به‌جز خدمت‌گزاری برای خود قائل نیستیم، چراکه براساس نظر امام راحل و مقام معظم رهبری، سازمان حج و زیارت یک سازمان انتفاعی نیست و نباید سودی از زائر بگیرد و باید تلاش کند قیمت‌ها را براساس قیمت تمام‌شده اعلام کند.

 

از محل تخفیف‌ها و صرفه‌جویی‌ها 900هزار تومان از قیمت‌ها کم شد

 

او تأکید کرد: در محضر شما شهادت می‌دهم، این دو مجموعه واقعا دارای شریف‌ترین کارکنان هستند و با تمام وجود و عشق به مردم خدمت می‌کنند. آن‌ها حتی حقوق و مزایای کمتری نسبت به کارکنان سایر دستگاه‌ها دارند، ولی امسال مسائلی مانند افزایش قیمت ارز رخ داد که جهش عظیمی در هزینه‌ها ایجاد کرد و سبب رنجش خاطر زائران شد. من هم بیش از شما، رنج می‌برم؛ ولی چون این بخش دست ما نبود، طبیعتا نمی‌توانستیم هیچ کاری کنیم.

 

قاضی‌عسکر گفت: کارشناسان بعثه برخلاف گذشته، در قیمت‌گذاری حج حضور نداشتند، شاید حدود سه‌ماه پیش، این موضوع به من اعلام شد و در جلسه‌ای با برخی مسوولان سازمان حج گفتم که به نظر کارشناسان ما، می‌توان قیمت‌ها را کاهش داد، ولی مقاومت شد. بنابراین تلاش کردیم از خبره‌ترین افراد، یعنی روسای سه دوره در این سازمان و کارشناسان بعثه و حج و زیارت برای بررسی ریز قیمت‌ها استفاده و تا حد امکان صرفه‌جویی کنیم تا هزینه‌ها کاهش یابد.

 

او به جلسات متعددی که برای بازنگری در هزینه‌ها برگزار شد، اشاره و اظهار کرد: دیروز در آخرین جلسه اعلام شد، از محل تخفیف‌ها و صرفه‌جویی‌ها می‌توان 900هزار تومان از قیمت‌ها کم کرد و به زائران بازگرداند. این عدد برای من قابل قبول بود، چون بیشتر از این نمی‌توانستیم کاری کنیم و سازمان حج هم هیچ انتفاعی ندارد و تمام هزینه‌ها نیز ارزی پرداخت می‌شود.

 

 

نمی‌خواهیم به بازار دلالی وارد شویم

 

سرپرست حجاج ایرانی درباره‌ی سود بانک‌ها نیز گفت: دو سال پیش در همایش «حج و اقتصاد» طرحی را اعلام کردیم که هدف از آن، توجیه برای سرمایه‌گذاری گردش مالی بالای این حوزه بود. همان زمان اعلام کردیم که سود بانک‌ها برای سپرده‌های حج و عمره واقعی نیست و ما هم هیچ نقشی در جمع‌آوری نقدینگی مردم و افزایش پول بانک‌ها نداریم. اصلا چه ربطی به حج و زیارت دارد که نقدینگی را در بانک‌ها زیاد کند؟! ما به‌عنوان نماینده‌ی ولی فقیه باید مدافع حقوق زائر باشیم.

 

وی بیان کرد: وقتی طرح سرمایه‌گذاری داده شد، برخی اشتباه فهمیدند و فکر کردند ما می‌خواهیم وارد بازار دلالی شویم. در حالی که سازمان حج و بعثه اصلا چنین قصدی را ندارند. فقط طرح این بود که پول مستقیم در اختیار سازمان حج و زیارت قرار گیرد و در صنایع بزرگی مانند پتروشیمی و نفت سرمایه‌گذاری شود و سود آن هم به‌شکل مستقیم به مردم برگردد.

 

در مجموع، یک‌ونیم تا دو میلیون تومان به زائران برگردانده می‌شود

 

قاضی‌عسکر توضیح داد: آن زمان با این ایده همراهی نشد. نامه‌ای را به مقام معظم رهبری نوشتم و مطلب را منعکس کردم‌، خدا شاهد است که دیدم رهبری چقدر دلسوز مردم هستند و پیگیر مشکل افزایش قیمت‌ها شدند و درخواست کردند قیمت‌ها کاهش یابد. ما موضوع را جدی پیگیری کردیم و با دیوان محاسبات اداری نیز جلسه گذاشتیم. امروز هم نامه‌ای را به سعید اوحدی - رییس سازمان حج و زیارت - نوشتم که باید مبلغ دیگری را از بانک‌ها بگیریم و به این ترتیب، در مجموع می‌توانیم بین یک‌ونیم تا دو میلیون تومان به مردم برگردانیم که ان‌شاءالله تا چند روز آینده، این موضوع را قطعی می‌کنیم و مطمئن باشید این اتفاق می‌افتد. تلاش ما این است که هیچ حقی از زائران پایمال نشود؛ اما به‌تدریج برای تمام کسانی که ثبت نام کرده‌اند، این اتفاق رخ خواهد داد.

 

او افزود: خواستم شفاف‌سازی شود تا فکر نکنید کسی پولی را خورده یا برده است. تلاش ما این بود که از محل تخفیف‌ها و صرفه‌جویی‌ها، پولی را برگردانیم.

 

 

موضوع سهمیه‌های غیرمجاز چه بود؟

 

نماینده‌ی ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه‌ی سخنانش درباره‌ی سهمیه‌های غیرمجاز نیز گفت: در سال گذشته، خیلی این موضوع سر زبان بود؛ بعضی فکر کردند این سازمان بی در و پیکر است و هر کسی را می‌خواهد به حج می‌فرستد. اصلا این درست نیست، وظیفه دارم از کارکنان این سازمان دفاع کنم.

 

وی ادامه داد: شورای عالی حج در دولت نهم و دهم مصوبه‌ای داشت که طبق آن، 10 تا 12 درصد از عدد زائران عمره در اختیار نهادها و ارگان‌های مختلف قرار می‌گرفت. بر همین اساس، به‌شکل قانونی این سهمیه توزیع می‌شد، شخصی هم در آن نقش نداشت. برای آسوده کردن خاطر شما می‌گویم، به‌عنوان نماینده‌ی ولی فقیه در امور حج، یک سهمیه هم نداشته‌ام و ندارم و هیچ‌وقت هم نخواسته‌ام یک نفر از خویشان و نزدیکان خود را از این طریق به حج بفرستم و سربلندم که بر سر این معیار ایستادم و نگذاشتم کسی دیگر هم این کار را انجام دهد.

 

او همچنین اظهار کرد: قبل از رییس سازمان حج و زیارت، در جلسه‌ی شورای عالی حج اعلام کردم که از مسأله‌ی تبعیض در اعزام به حج رنج می‌برم، چرا باید عده‌ای ثبت‌ نام کنند و این همه سال در انتظار بمانند؟! آن موقع که ثبت‌ نام‌ها انجام می‌شد با این شیوه مخالفت و اعلام اعتراض کردم. آقایان قبول نکردند و می‌خواستند نقدینگی را جمع کنند، این‌گونه شد که جمعیت زیادی ثبت‌ نام کردند، 800هزار تومان پیش‌پرداخت گرفتند و حالا بیش از شش‌میلیون نفر باید 10 سال در نوبت عمره بمانند. این مدیریت صحیح است؟ این روش مدیریت است؟ بعد هم جنجالی درباره‌ی سهمیه‌ها راه انداختند.

 

وی ادامه داد: در جلسه‌ی شورای عالی حج اعلام کردم که نباید کسی خارج از نوبت به عمره و حج برود، از ما طرح خواستند، هدفمندی‌ سهمیه‌های عمره را با موضوع سهمیه‌ی جانبازان، خانواده‌های شهدا و زوج‌های جوان که امسال قطع شد، مطرح کردیم که در شورا مصوب و قرار شد این‌گونه عمل شود؛ ولی در اجرا، این اتفاق نیفتاد، هرچند امروز یک گام به واقعیت نزدیک شده‌ایم.

 

قاضی‌عسکر که امروز (دوشنبه، 11 شهریورماه) در گردهمایی زائران حج تمتع امسال که با حضور بیش از 11هزار زائر از استان تهران در استادیوم 12هزار نفری آزادی سخن می‌گفت، اظهار کرد: مسائل دیگری هم هست که نمی‌خواهم خاطرتان را آزرده کنم، ولی به‌عنوان افرادی که توفیق زیارت را پیدا کرده‌اید، در مقابل آن‌هایی که 20 تا 21 سال باید در نوبت بمانند، از این فرصت استفاده کنید.

 

 

جنگ قطعا در حج تأثیر خواهد داشت

 

او همچنین به مشکلات جهان اسلام اشاره کرد و گفت: امیدوارم دشمن دیوانگی نکند و حمله نکند، قطعا بحران در منطقه در حج تأثیر خواهد داشت و تبلیغات سوئی علیه تشیع شده است و حتما جدال آن‌هایی که سر بچه‌ی چهار ساله را در مقابل دیدگان پدرش بریده‌اند، به حج کشیده می‌شود. پس مراقب اعمال،‌ رفتار و بحث‌های خود باشید، صبور باشید و کاملا هماهنگ رفتار کنید.

 

نماینده‌ی ولی فقیه در امور حج و زیارت در پایان سخنانش، سوال‌هایی را برای زائران مطرح کرد و خواست تا آن‌ها در چند روز باقی مانده تا آغاز سفرشان، به این پرسش‌ها فکر کنند تا کمتر دچار مشکل شوند.

رهیاب نیوز


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : سه شنبه 12 شهريور 1392برچسب: افشاگری , نماینده , ولی فقیه , حج , زیارت , , , | 1:12 | نویسنده : هــــفـــتــــکـل ســـــــلام |